Logo bloemenkrant.nl
Foto: REMCO KOENDERMAN

FloriWorld: Mix van bloem en techniek

Een bolwerk van techniek is de begin juli met medewerking van onder meer Karin Bloemen geopende sierteeltmanifestatie FloriWorld. Hoewel de eerste berichten op tegen tegendeel wezen, is ook aan het fysieke product gedacht, al doet de cleane hal het ergste vrezen. Er staan weliswaar drie royale arrangementen, maar die vallen in het niet bij de totale oppervlakte. General manager Rick Pesik lijkt op weg dat te veranderen. “Het is nu nog net niet een Medisch Centrum”, lacht hij.

Door Johan Th. Bos

“Zonder mensen blijft het gewoon een gebouw”, verzucht hij. Corona heeft de opening, die ook noodgedwongen digitaal moest, en de eerste weken daarna evident beschadigd. De dichte drommen, die een experience als deze verdient en waarop was gerekend, bleven tot enkele tientallen gelimiteerd. Een valse start, noemt Pesik het. Op de dag van de Bloemenkrant zijn, behalve veertien Nederlanders, ook mensen uit andere landen er heen gekomen, zoals Duitsers en Luxemburgers. Maar het loopt nog geen storm.

Planten

Intussen is de eerste ruimte die de bezoeker betreedt een soort plantenkas met tegen het plafond een transport mechanisme, via welk ook op ooghoogte moderne boeketten bloemen aan hem voorbijgaan. Die boeketten ziet men trouwens later terug op een hogere verdieping.
Een mix van techniek en fysieke sierteeltproducten is de opzet, zegt Pesik over het kleurrijke pand waarin technisch vernuft heeft toegeslagen. Overal ziet de bezoeker zijn eenmaal ingegeven voornaam terug komen op schermen, die hij met een in de hal gekregen armband – waaraan het logo van FloriWorld is bevestigd – in werking kan zetten. Men heeft zich daarbij kennelijk vooral op de jongere gericht, onder meer om die de veelzijdigheid van de sierteeltketen te laten zien en waarin in feite uiteenlopende vakmensen welkom zijn.

Van Gogh

Flori World heeft onder meer een link net Vincent van Gogh, van wie op een muur diens bloesemschilderijen worden getoond. Bewegende beelden op vloer en muren via beamers. Maar géén fysieke producten. Her en der kan men foto’s laten maken tussen goeddeels virtuele bloemen. En er is alom ruimte voor het zelf maken van selfies. Omdat men de selfie-generatie erbij wil betrekken. De angst voor een louter digitaal aangeboden bloem wordt min of meer vernietigd door de ruimte waarin Jacqueline Boerma van het in Aalsmeer gelegen Boerma Instituut (voor de opleiding tot bloembinder) boeketten maakt. Zij verzorgt vrijwel alle arrangementen die in Floriworld en houdt ook workshops over arrangeren. In haar ruimte komt men via een roltrap die langs 50 duizend echte planten leidt. “Dag en nacht zijn hier omgedraaid”, zegt Pesik. Hij doelt op de nachtelijke assimilatiebelichting die ervoor zorgt dat de planten gezond blijven in de verder redelijk halfduistere omgeving.

Trouwen

In de trouwzaal ziet men op een scherm het redelijk overtrokken filmfabeltje van een bruidegom die zijn bruidsboeket vergeet, via tal van schakels in de keten toch aan een nieuw exemplaar en nog net tijdig bij zijn huwelijksvoltrekking komt. Het thema werd overigens ook al eens door het Bloemenbureau Holland gebruikt. Overigens beginnen de stoelen van degenen in de zaal op gezette tijden te trillen.
Er is in een ander lokaal een veilingspel waar men munten kan kopen om aan de game rond de klok mee te doen. Overigens dienen dezelfde munten voor het nabij gelegen restaurant. Het aanbod op de klok dat men kan ‘winnen’ is een levend boeket, waarvan de muren zeggen dat men het, indien gewonnen, kan houden, aan iemand anders geven of doneren voor een van de verpleeghuizen in de regio.

Knutselen

En dan is er natuurlijk de knutselhoek voor kinderen. Terwijl de (groot) ouders uitrusten op een reusachtig zit element in de form van een bloem, kan de jeugd zich vermaken met het creëren van bijvoorbeeld papieren bloemen. De ‘werken’ aan de muur maken duidelijk dat al tal van kinderen hun fantasie de vrije loop lieten. Dat er een evidente relatie is met het eveneens in Aalsmeer gevestigde Flower Art Museum blijkt uit het feit dat enkele werken van de wisselende exposanten in dat museum zijn te zien in FloriWorld.

Hoe men het ook wend of keert: voor miljoenen bolbloemen in hun fysieke pracht moet men naar de Keukenhof in Lisse, waar jaarlijks anderhalf miljoen bezoekers (80% uit het buitenland) komen, ook al kan men tussen verlichte kunsttulpen de zoveelste foto laten maken in de virtuele manifestatie op het Aalsmeerse terrein van Royal FloraHolland. Geen concurrent, die Keukenhof, meldt Rick Pesik. Integendeel, men verwijst naar elkaar en is uit op samenwerking. “Maar in Lisse is men natuurlijk maar zes weken open en wij het gehele jaar door.”

Tijdens het bezoek aan de diverse ruimten van de experience worden tal van foto’s genomen van de bezoeker, die hij op scherm ziet en naar zijn emailadres kan sturen. Altijd in de bloemen. De prijs van de fotografie is begrepen in die van de toegang. Muziek die men bijvoorbeeld bij de wisselende beelden op muren en vloer (start met FloriWorld logo) in één der lokalen hoort, is gecomponeerd door Ruud Jan Bos, wiens vader dat deed voor onder meer De Efteling.

Het blijft een grotendeels virtuele beleving in het nieuwe pand van FloriWorld, waar de staf nu uit vijf, maar in de toekomst naar schatting uit vijftien personen bestaat. Maar misschien lukt het eindelijk jongere doelgroepen voor de sierteelt te interesseren. En wie de fysieke snijbloem en plant wil zien, komt ook aan zijn trekken, zij het onder veel technisch geweld. “We willen een mix van echte bloemen en techniek tonen”, zegt Pesik. Misschien kan het in deze digitale tijd niet anders…





Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden