Afbeelding
Foto: Melinda-lou v/d Linden

Online

Algemeen Column

Het zoveelste rapport over de sierteeltmarkt verscheen bij ABN Amro, gesteund door onder meer Chrysal.

Om te melden wat iedereen al wist: Dat in deze sector, zoals in alle branches, verkoop online aan consumenten stijgt. Online bezorgdiensten voor bloemen blijken in de cadeaumarkt vooral in trek bij jongeren. Er groeit een generatie op die slaaf is van systemen, in plaats van die alleen als gereedschap te gebruiken. Als zij uitvallen is Leiden in last.
In het FloriWorld center wordt sierteelt goeddeels digitaal gepresenteerd, begreep ik. De omzet in fysieke winkels, waar men nog échte bloemen kan zien, stagneert. Ik geef toe ook wel eens voor een bloemrijk cadeau ver weg digitale bezorgdiensten te gebruiken. Soms sturen de ontvangers een foto. Dan blijkt in negen van de tien keer het op mijn computerscherm getoonde plaatje geenszins overeen te komen met wat de bloemist in kwestie ervan maakte. Alleen de prijs klopte zo ongeveer. Laatst bestelde ik een boeket met onder meer rozen en het werden voornamelijk tulpen. Ook leuk, maar niet wat werd gevraagd. Wel logisch trouwens. Rozen waren die week vreselijk duur. Kan niet voor die prijs, moet de bezorgende bloemist hebben gedacht. Misschien verkopen die digitaal tot mij komende plaatjes wel. Maar als klant moet ik niet denken dat het door mij gekozen boeket ook mijn cadeau wordt. En het is maar de vraag of de bezorgende bloemist voldoende getoonde producten heeft. Online bestellen blijft een loterij. En plaatjes vullen geen gaatjes…

Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.


Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant