Keukenhof directeur Bart Siemerink heeft zin in het nieuwe seizoen.
Keukenhof directeur Bart Siemerink heeft zin in het nieuwe seizoen. Foto: Wilma van Velzen

Keukenhof maakt zich op voor lenteseizoen

Algemeen

Keukenhof is er al helemaal klaar voor en maakt zich op voor het nieuwe lenteseizoen. Het voorjaar is vroeg dit jaar en de eerste Kaufmannia tulpen laten in het park hun kleuren al zien. Zaterdag 21 maart opent Keukenhof zijn deuren.

DOOR WILMA VAN VELZEN

“Keukenhof is het uitgangbord voor het bollen- en bloemenvak” zegt Keukenhofdirecteur Bart Siemerink. “Dit jaar alweer voor de 71ste keer. De tulp is de belangrijkste bloem in het park, maar ook de snijtulp en de tulp als bol-op-pot product zijn populair. Traditioneel wordt bij aanvang van het Keukenhofseizoen gestart met een tulpenshow in het Oranje Nassau Paviljoen en staat er in april nog een tweede tulpenshow met nog veel meer diversiteit op de showagenda in het Willem Alexander Paviljoen. Eveneens hebben we samen met de inzenders weer goed gekeken wat het beste past en wat de consument wil. Er zijn weer volop nieuwe sfeervolle hoekjes in een krachtige setting en de tuinontwerpen zijn spectaculair. Elk jaar is het park weer mooier.”

Draagvlak

Siemerink heeft er veel waardering voor dat de inzenders van bloembollen, planten en snijbloemen hun producten graag showen in Keukenhof. “Het draagvlak is groot en dan is het fijn dat we dit seizoen twee nieuwe inzenders die op de wachtlijst stonden een mooie showlocatie in het park kunnen geven. Dit zorgt voor nog meer bloemen. Voor de bloemenshows in de paviljoenen is er eveneens veel animo. Ketenpartners weten inmiddels maar al te goed dat Keukenhof meer is dan een leuke plek om je product te showen. We beschikken over meer dan 1500 perscontacten en dan komen er jaarlijks in de acht weken dat we open zijn 1,5 miljoen mensen langs.”

Knallen

“Niet alleen in het park, ook in de bloemenshows is beleving steeds belangrijker geworden. Tot vijf jaar terug werden alle bloemen nog in vazen in een strakke VKC-stijl gepresenteerd. Van dit type productshows zijn we afgestapt. Hoofdarrangeur Heleen Valstar en haar team zorgen ervoor dat alle bloemen in het Oranje Nassau Paviljoen en het Willem Alexander Paviljoen in uiteenlopende adembenemende toepassingen worden gepresenteerd. Ook Zuidkoop dagen we weer uit om te knallen en Dries Lecke doet mee met de Orchideeën- en Anthuriumshow in het Beatrix Paviljoen. Onze parkmanager Henk de Mooij is hier nauw bij betrokken. Van der Slot is onze partner in transport en neemt de bloemen, die de inzenders voor de bloemenshows aan hen kunnen afgeven, mee vanaf de veiling.”

Totale sfeerplaatje

“Elk seizoen zijn er vernieuwingen. Zo hebben we de oude brug vervangen in het parkgedeelte dat nog door Zocher is ontworpen nabij het Wilhelmina Paviljoen. Het idee voor de nieuwe brug is terug te voeren op de natuurstenen bruggen in Engelse parken. Onze nieuwe brug is hier vanaf geleid en ik weet zeker dat deze de instemming van Zocher zou hebben als deze nog had geleefd. Met de Kaufmannia tulpen die daar al in bloei staan levert de nieuwe brug een prachtig sfeerplaatje op. Bloeispreiding vinden we ook belangrijk en in het Julianabos is het verwilderde deel vernieuwd. Eigenlijk zijn we altijd wel op zoek waar we het park nog mooier kunnen maken of kunnen versterken met bomen en struiken. Met name om de bloemen een sfeervolle setting te geven. Het is immers het totale sfeerplaatje dat ertoe doet.”

Keukenhof is open van 21 maart tot en met 10 mei. Kijk ook op www.keukenhof.nl

De nieuwe Zocherbrug.
Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant