Logo bloemenkrant.nl
Gerard Spaans tussen zijn violen.
Gerard Spaans tussen zijn violen. (Foto: )
Growers pride

Het violenseizoen is in aantocht

De consument komt langzaam uit zijn winterslaap. Zodra de eerste lenteprikkels toeslaan komt de productie van violen op gang. Samen met de bollen-op-pot en primula’s geven zij extra kleur bij aan het vroege voorjaar.

Door Wilma van Velzen

“De violen zijn in aantocht, maar we staan pas aan het begin van het violenseizoen” stelt Gerard Spaans (Spaloo Plant) als voorzitter Royal FloraHolland Product Commissie (FPC) éénjarige tuinbloeiers. “Hoe het gaat lopen en hoe de prijsvorming zich zal ontwikkelen is op dit moment nog niet te zeggen. Immers, het beleveren moet nog beginnen.

Ideaalbeeld

Bij de violen is het zo dat het weerbeeld grotendeels bepaalt of er handel is en ook moet de consument er zin in krijgen tuin, terras of balkon weer extra kleur te geven. In de tweede week van maart komt het violenseizoen meestal pas echt goed op gang. Het ideaalbeeld is natuurlijk tot en met Pasen een goed violenseizoen, gevolg door een goed perkgoedseizoen. Daar gaan we voor. De wil bij de kwekers is er en het zou mooi zijn als de handel hier naadloos op aansluit en dat ook het economische klimaat een handje meehelpt. Dan kan straks worden teruggekeken op een mooi seizoen.”

Vrolijke uitstraling

Op veredelingsgebied is het dit moment volgens Spaans vrij rustig, mogelijk omdat de aandacht wat meer naar eenjarige perkgoed is verlegd. “Het huidige assortiment violen stemt de consument tevreden. In een breed kleurenpalet worden zowel grootbloemige als kleinbloemige violen aangeboden. Door hun vrolijke uitstraling en grote veerkracht zijn violen bij de consument geliefd voor gebruik in tuin, terras en balkon. De tricolors en hangzakken zorgen voor een leuke afwisseling in het assortiment. De voorjaarsteelt is het grootst, met nog een mooi aanbod winterviolen in de herfst. Dit geeft het product violen een breed karakter.”

100% digitaal

“Wat duurzaam telen betreft zitten de violen in de goede hoek” vervolgt Spaans. “Deze hebben het voordeel van een koude teelt. Maar ook wat de milieu-programmering betreft zijn de violen goed op dreef en zijn vrijwel alle violentelers inmiddels MPS-GAP en MPS-Global gecertificeerd. De reductie van het gebruik van middelen zet goed door en ook op het gebied van remmen worden goede resultaten geboekt met duurzame ontwikkelingen. Op de FPC-agenda staat op dit moment de overgang naar 100% digitaal veilen hoog op de agenda, naast duurzaamheid. Beide items zullen dit jaar alle aandacht vragen.”

Promotie Outdoor

“Op promotiegebied hebben de violen meegelift op de gezamenlijke promotie Outdoor planten 2017-2019, waarin werd deelgenomen door alle kwekers van Eenjarige Zomerbloeiers (Tuinplanten), Balkon- en Terrasplanten en Boomkwekerijproducten. De hieruit voortgevloeide landelijke campagne ‘Wissel van het Seizoen!’ is onder andere opgepakt door GroenRijk en een aantal GRS-tuincentra, waarmee de tuincentrumketen consumenten stimuleerde jaarrond, dus ook in de koudere maanden, buitenplanten te kopen.

Projectgroep RFH

De uitvoering van de campagnes werd verzorgd door de Outdoor Projectgroep in samenwerking met Royal FloraHolland, Bloemen Bureau Holland en Channel Up onder aanvoering van de FPC. Inmiddels is in de FPC besloten de gezamenlijke promotie Outdoor planten met nog eens drie te verlengen.”

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden