Een fraaie paarse freesia.
Een fraaie paarse freesia. Foto: JK

De Freesia is volop in beweging

Algemeen Growers pride

Ook het product Freesia is volop in beweging. Een reden temeer om eens nader te kijken naar de ontwikkelingen in het product Freesia bij de marktplaats Royal FloraHolland. Hoe staat dit mooie product er thans voor?

DOOR WILMA VAN VELZEN

Product manager Paul Borsboom stelt dat het aantal aangevoerde stelen Freesia bij Royal FloraHolland in 2019 met 5,6% is gedaald. "Daarentegen was de omzetontwikkeling vanwege een prijsstijging van 9,4% positief. Kijken we naar de omzet dan staat Freesia op de elfde plaats in de top 15 van via Royal FloraHolland verhandelde snijbloemen. Deze positie is gelijk aan die in 2018."

Groei kleur roze
Wat de kleurverdeling in de productgroep Freesia betreft geeft Borsboom aan dat deze stabiel is. "In 2019 is de aanvoer van de kleur roze gegroeid, terwijl andere kleuren in aantal aangevoerde stelen zijn gedaald. Unaniem worden alle kleuren, ten opzichte van 2018, beter betaald."

Belangrijkste afzetaandeel
"De belangrijkste afzetlanden voor het product Freesia zijn Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Frankrijk. De afzet richting Duitsland en Frankrijk nam in 2019 toe. Het belangrijkste afzetsegment voor Freesia blijft de groothandel en bloemist. Ongeveer dertig procent van het omzetaandeel wordt middels afzet in het supermarktkanaal gerealiseerd."

Toename klokvoorverkoop
"Het aandeel Freesia dat via de veilingklokken van Royal FloraHolland wordt verkocht neemt toe. De prijsvorming aan de verschillende klokken van Royal FloraHolland is voor de totale aanvoer van het product Freesia op alle locaties vergelijkbaar. Dit kan uiteraard afwijken op cultivar, kleur of specificatie. Met name de verkopen via 'klokvoorverkoop' nemen toe. Ruim 5% van alle Freesia's verhandeld via Royal FloraHolland wordt via dit verkoopkanaal vermarkt. Dat is een groei van 15,5%, hetgeen gelijk staat aan 1,2 miljoen stelen meer."

Activeren en Inspireren
"Voor het komende jaar zullen wat betreft de Freesia de pijlen worden gericht op digitalisering en duurzaamheid. Daarnaast zit ook de Promotie commissie Freesia niet stil. Samen met de Flower Factor gaan we de komende jaren inzetten op het activeren en inspireren van de bloemist en groothandel. Geur en kleur zijn hierin belangrijke thema's. Vanuit dit perspectief wil de Promotie commissie Freesia samen met de bloemist op de winkelvloer activeren en inspireren zodat ook de consument verleid wordt om Freesia's te kopen."

Ruik de Lente
"Dit voorjaar zal bovendien opnieuw een 'Ruik de Lente' campagne worden uitgerold. Dit gebeurt in samenwerking met Bloemenbureau Holland, de VBW en wederom met 365 dagen bloemen. Rondom de thema's 'Lente is bloemen' en 'Ruik de Lente' gaan we de consument activeren om naar de winkel te gaan. Tegelijkertijd willen we de bloemist activeren om het thema geur zichtbaar te maken op de winkelvloer. Freesia krijgt hierin met zijn geur een podium naast andere geurende bloemen die vallen binnen de campagne 365 dagen bloemen. Speciaal voor de bloemist wordt hiervoor POS materiaal ontwikkeld.

De campagne zal rond 21 maart gaan lopen. Tevens zal er een geurfilmpje worden gemaakt voor de bloemist. Dit filmpje is bedoeld om de bloemist te inspireren om ook iets met geur te doen in zijn of haar winkel."

Paul Borsboom, productmanager

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant