Logo bloemenkrant.nl
Een prachtige volle freesia.
Een prachtige volle freesia. (Foto: )
Growers pride

Soms moet je uit je comfortzone stappen

Om vooruitgang te boeken is het soms nodig uit je comfortzone te stappen. Een advies dat Thomas Akerboom, voorzitter van de Royal FloraHolland Product Commissie (FPC) Freesia, graag meegeeft aan zijn achterban.

"De Landelijke Freesiadag van afgelopen november bij kwekerij Ter Laak Orchis in Wateringen is een goed voorbeeld", zegt een gedreven Akerboom. "De Freesia kwekers gingen op bezoek bij de Orchideeënkweker om van elkaar te leren. Niet in je eigen cocon blijven zitten. Gespreksitems waren marketing en het benaderen van de markt. Duurzaamheid ook, want daar doet de productgroep Orchidee heel veel mee. En wat voor de een herkenbaar was, was nieuw voor de ander. Bijvoorbeeld wat zij doen om het tij te keren. Die ervaring heb ik ook met PYNG waarvan ik lid ben. De Producers Young Network Group is een groep jonge kwekers met een nieuwe kijk op de markt met kennis uit de sector. Je loopt allemaal tegen dezelfde problemen aan, maar door uit je comfortzone in een andere productgroep te stappen, zie je hoe die andere partij het regelt. Dit leidt tot nieuwe inzichten."

Communiceren
Akerboom vindt dat kwekers ervoor moeten zorgen dat de productgroep Freesia betrouwbaar blijft. "De marges staan onder druk en we weten heel goed dat het beheersbaar houden van de kosten niet altijd samengaat met een hogere kwaliteit. Dat stelt de productbetrouwbaarheid in een spagaat. Wij weten dat ook mindere kwaliteit een baasje vindt. Op zich geen probleem, mits het kwaliteitsniveau goed wordt gecommuniceerd. De afspraken in de veilingvoorschriften dienen op een eerlijke manier te worden nagekomen. Iedereen weet dat te rauw aanvoeren funest is voor het product. Als kweker kun je hiervoor kiezen, maar wees er dan wel bewust van dat dit een negatief effect heeft op de totale productgroep. Het leveren van kwaliteit is extra belangrijk."

Vernieuwing
"Freesia is een schitterend product met unieke kwaliteiten zoals kleur en geur. Alleen is er meer voor nodig om blijvend succes te boeken. Tijdens de Landelijke Freesiadag is het nieuw gepresenteerde Promotieplan Freesia met overgrote meerderheid aangenomen. De uitvoering ligt bij Flower Factor en Gerard Gardien van Royal FloraHolland. De productgroep Freesia heeft grote behoefte aan echte vernieuwing. Op dit moment wordt die helaas nog te weinig aangetroffen onder nieuwe introducties. Snellere ontwikkelingen zijn wenselijk, met de focus meer op de uitbloei. Hier ligt vooral een taak bij de veredelaars."

Achterban
"Belangrijk vind ik het dat de FPC goed kijkt naar de achterban, maar deze ook goed informeert. Ik ben er voorvechter van situaties die fout gaan niet te schuwen en actie te ondernemen. Je kunt altijd een signaal afgeven en het met elkaar bespreken. Er speelt veel, waaronder duurzaamheid, beeldveilen, logistiek, 100% digitaal, Floriday en de landelijke klok. Deze punten staan regelmatig op de agenda. Kijken we naar de oranje hesjes, dan lijkt het of Royal FloraHolland de weg een beetje kwijt is en het product niet langer centraal stelt. De ledenbijdrage mag dan wel lager zijn, met alle kosten voor de extra's ben je uiteindelijk duurder uit. Je kunt je afvragen of dit nog mijn Royal FloraHolland is, of een melkkoe als dienstverlener."

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden