Logo bloemenkrant.nl
Foto: Melinda-lou v/d Linden
Column

Plastic

Ooit presteerde een horecaketen op een Floriade het de tafeltjes op te 'sieren' met plastic bloemen.

Ridicuul op zo'n tuinbouwexpositie. Van de Plastic Soup Foundation hoorde ik eens hoe dramatisch het is gesteld met de oceanen, dankzij die kunststof. In De Telegraaf las ik dat een Haagse onderneemster met haar bedrijf Flowers of Joy boeketten plastic bloemen op abonnementenbasis aanbiedt. "Wij komen regelmatig onze boeketten vervangen", meldde Joy Schreiner. Hoezeer ik haar ook het gevonden gat in de markt gun, ik vind dat plastic bloemen iets totaal anders zijn dan wat deze sector biedt. Er is groot verschil tussen een voortdurend veranderend levend boeket en dood plastic. Zoals tussen een Bekende Nederlander in levende lijve en diens zogenaamde aanwezigheid in een wassen beelden museum. De onderneemster weet weinig van bloemen, gaf ze aan de krant toe, maar wel dat hun invloed op het milieu catastrofaal is. Marketingtruc om mensen tot aanschaf van meer plastic te bewegen, want 'bloemrijke kunststof' moet volgens haar de norm worden. Al kan zij er niet omheen dat haar uit China geïmporteerde sierproducten ook voor de nodige CO2-uitstoot zorgen. Maar ja, die zijn gemakkelijk, al verandert er niets aan de in een vaas (zonder noodzakelijk water en voedsel á la Chrysal) gezette bloem. Kunststof leeft nu eenmaal niet, zoals een echte bloem. Ooit hoorde ik Toon Hermans bij de opening van een bloemencorso zeggen dat leven opkomt, floreert en afsterft. Dát ziet men in een boeket, nooit in kunststof…

Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.
 

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden