Logo bloemenkrant.nl
Ook in een tint zijn ze prachtig.
Ook in een tint zijn ze prachtig. (Foto: )
Growers pride

Michel Verbeek, RFH productmanager

Handel en bloemist benutten creatieve kansen Hydrangea te weinig.

Zowel de handel als de bloemist benutten de creatieve kansen van Hydrangea te weinig. Niet alleen nieuwe soorten of variëteiten hoeven leidend te zijn, blijven nadenken over toepassingen is minstens zo belangrijk.

Michel Verbeek, Royal FloraHolland productmanager Hydrangea, Kamer- en Tuinplanten, stelt dat Hydrangea het nog steeds goed doet bij de consument. "Wel met de waarschuwing dat het product te koop is in elk segment met gevaar van Hydrangea-moeheid bij de consument, terwijl zoveel meer mogelijk is. Zo vind ik dat de handel en bloemist nog steeds veel te weinig doen met de Baby-hortensia. De roze en blauwe bloemen zijn sprekend beschuit-met-muisjes. Door Hydrangea binnen dit concept tijdelijk in winkels te positioneren blijf je de consument verrassen. In de FPC hebben de kwekers aangegeven naar meer bijzondere toepassingen te zoeken. Mogelijkheden te over, want Hydrangea past in de huiskamer, balkon, terras en in de tuin. De bloeiwijze is uniek en heeft een nostalgische waarde."

Rustig Hydrangea-jaar

"Intussen kijken we terug op een redelijk rustig Hydrangea-jaar. Alleen de hete zomer zorgde voor druk op de tuinplantenverkoop. De ingezette weg waarbij kwekers duidelijk kiezen welk segment zij primair willen beleveren krijgt gestalte. Steeds vaker zoeken zij ook contact met hun klanten om het product zo te maken dat dit in de verkoop nog beter aansluit. Wat de gematigde productiegroei betreft verwacht ik dat Hydrangea zijn stevige plek in het winkelschap wel zal behouden. Veranderingen brachten kwekers Dijk van Dijk en De Bonfut met hun samengaan onder de nieuwe naam 'The Mastergrowers' tot grootste aanvoerder van pot-Hydrangea bij Royal FloraHolland."

Rauwer aanvoerstadium

"De omzet steeg het afgelopen jaar met 1,6%, het aantal stuks met 0,9% en de middenprijs met 0,7%, ofwel 3 eurocent per plant. De verhouding klok-direct kwam uit op respectievelijk 33% en 67%. Hiermee nam het klokaandeel licht toe ten opzichte van 2018. Middels houdbaarheidstesten kijken de kwekers die in januari aanvoeren met de kwaliteitsafdeling van Royal FloraHolland welk aanvoerstadium de beste resultaten geeft. Momenteel wordt een rauwer aanvoerstadium getest met een beter eindresultaat bij de consument. Hierdoor werd het aanvoervoorschrift voor levering in januari aangepast. De vraag blijft of de consument zo vroeg al een Hydragea wil kopen. Desalniettemin vinden de geteelde planten hun weg in het Europese handelskanaal."

Duurzaam

"Op duurzaamheidsgebied zijn de Hydrangea-kwekers bezig de verpakkingshoeveelheden te verminderen. Een uitdaging, want de gevoeligheid voor beschadigingen van Hydrangea maakt dit niet gemakkelijk. Als alternatief voor plastic heeft The Mastergrowers (Dijk van Dijk) kartonnen doosverpakkingen en wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een jute plantenhoes. Biologische gewasbescherming hebben zij al jaren onder de knie. Ook andere kwekers maken hierin stappen.'De breeders van Hydrangea zoeken onophoudelijk naar nieuwe soorten met nog langere houdbaarheid. Ook komend jaar verwacht Verbeek weer nieuwe introducties tijdens de Flower Trials. "Voor de tweede keer in drie jaar won Hydrangea Caiprinha in 2019 de houbaarheidstest bij RFH. Inzender was Tim van Leeuwen. In 2017 won Van den Berg Est met Caiprinha. Jammer dat de handelspartijen dit soort nog niet hebben omarmd. Soorten als Magical, Rembrandt en Antique geven prachtige doorkleuringen. De diversiteit is groot."

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden