Logo bloemenkrant.nl
Inge Vervoort.
Inge Vervoort. (Foto: )
Growers pride

Consumenten stimuleren tot aankoop van pothortensia's

De promotiecampagne Hydrangeaworld is voor kamerhortensia weer afgetrapt. Op verschillende manieren wordt de consument aangespoord tot aankopen. Later in het seizoen volgen ook verschillende activiteiten voor tuinhortensia.

Consumentenonderzoek (uitgevoerd in 2017 door Royal FloraHolland) liet zien dat hortensia's erg geliefd zijn bij consumenten. Maar ook dat de consument onzeker kan zijn over verzorging en de kamerhortensia nog vaak associeert met een buitenplant, zelfs als deze in de winkel op het kamerplantenschap staat.

Positief effect op gezondheid

"Door een koppeling te maken tussen de kamerhortensia en een verbeterd binnenklimaat, maken we duidelijk dat er ook hortensia's speciaal voor binnen zijn. We spelen in op de trend dat een steeds grotere groep consumenten bezig is met hun gezondheid ", zegt Inge Vervoort, doe-marketeer bij Concept Factory en projectleider van de promotiecommissie pothortensia bij Royal FloraHolland. "Hortensia heeft een bewezen status van luchtvochtigheidverbeteraar en dit heeft een positief effect op de gezondheid. We zien dat media, maar ook verkooppunten dit oppakken. Hierdoor kunnen we de aankoop van kamerhortensia's stimuleren. We weten ook dat onzekerheid over de verzorging van hortensia voor sommige consumenten een reden is om het product niet te kopen. Door consumenten beter te informeren willen we deze onzekerheid wegnemen. Hiermee sturen we op een tevreden consument die overgaat tot herhalingsaankopen."

Zichtbaarheid

Over het doel van de collectieve promotiecampagne 2016-2018 zegt Vervoort dat deze gericht was op de kamer- en tuinhortensia zichtbaarheid in het seizoen te geven. "Hier hebben we vol op ingezet, met diverse internationale online en offline kanalen. Zeker 250 Nederlandse publicaties en 1400 Duitse publicaties waren het resultaat, met daarnaast 12 items in TV programma's, samenwerkingen met verschillende influencers en een gemiddeld bereik van 70.000 consumenten per week via eigen social media kanalen en de website HydrangeaWorld."

Stap verder

De doelen van de promotiecampagne 2019-2021 gaan een stap verder. Activiteiten zijn nu nog meer gericht op het verhogen van de koopbereidheid en aankoopfrequentie . We zijn crossmediaal zichtbaar, zowel online, offline en op de winkelvloer, met inspiratie én informatie. We geven ideeën hoe hortensia gecombineerd kan worden en geven ideeën voor verschillende plekken in en om het huis. We sluiten altijd aan bij de laatste trends en spelen in op cadeaumomenten die wat minder aan smaak gebonden zijn. Zoals een cadeau voor een nieuwe woning, Valentijn, Vrouwendag, Moederdag of voor kersverse ouders ."

Hortensiaweek

"Met promotie richten we ons op onze focuslanden Nederland en Duitsland, waar mogelijk lopen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk mee. Voor dit seizoen staan er (inter)nationale activiteiten op de planning om hortensia bij de consument, maar ook bij het vak, de tuincentra en bloemist onder de aandacht te brengen. Op 29 februari komt een hortensia item in Eigen Huis & Tuin en wordt in week 22 voor de vijfde keer de Internationale Hortensiaweek georganiseerd, 'Bloeiend de zomer in'. Trends, inspiratie en verzorgingstips voor kamer- en tuinhortensia via de social mediakanalen en Hydrangea World".

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden