Gesprek tijdens platformbijeenkomst.
Gesprek tijdens platformbijeenkomst.

RFH kiest voor 100 % op de digitale snelweg

Algemeen

De toekomst van FloraHolland is digitaal. ,,Wij moeten de digitale omslag maken om bloemen en planten in de hele wereld af te zetten'', zei directeur Steven van Schilfgaarde op 12 december tijdens de Dag van de coöperatie. ,,De klanten willen 24/7 een duurzaam product beschikbaar hebben en wij moeten deze behoefte invullen.''

DOOR FRANK DE KLERK

Een middel om dit doel te bereiken is het digitale platform Floriday. ,,In 2020 moeten wij voor honderd procent overgaan op Floriday als digitale snelweg'', zei Van Schilfgaarde, die zelf uit de wereld van de telecom afkomstig is. ,,Vervolgens starten wij in 2021 met landelijk veilen en als dit slaagt een jaar later met internationaal veilen. Het is mijn grote droom dat wij gaan voor een bloeiende sierteelt en Nederland als digitale draaischijf in de handel verder uit te bouwen.''
In de praktijk is er echter nog het nodige te verbeteren. Handelaar Koen Heyl klaagde dat de digitale informatie nog erg mager was. ,,Ik probeer zo goed mogelijk digitaal zaken te doen'', zei Heyl, ,,maar alle informatie moet wel digitaal zichtbaar zijn.'' Een ander knelpunt is het stickeren van het product. ,,Waarom volstaat het niet de code op de veilbrief te vermelden?'', luidde een kritische vraag. Het antwoord was dat het digitale paspoort van de plant tot de eindklant te volgen moet zijn.

Klimaatakkoord

De Rabobank was vertegenwoordigd met een sessie over financieringsmodellen. Hij kondigde twee casussen aan en vroeg de aanwezige ondernemers zich te verplaatsen in de klant. Hij wees op het belang van duurzaamheid. ,,Het klimaatakkoord raakt veertig procent van onze klanten'', zei Bac. ,,Het tast het verdienmodel aan. Het kabinet heeft een aantal zeer slechte maatregelen genomen waartegen wij hebben geprotesteerd. Ons financieringsmodel is dat wij vernieuwing van de sector aanjagen en tegelijk de risico's beheersbaar proberen te houden.''

Gesprek van de dag bleef echter het digitale handelsplatform Floriday. Er kwam kritiek dat Floriday een definitief einde maakt aan het veilen van het fysieke product langs de klok. Van Schilfgaarde noemde twee 'natuurlijke' momenten voor FloraHolland om te stoppen met veilen aan de klok. Als eerste noemde hij gebrek aan belangstelling voor deze vorm van veilen en als tweede het moment dat wordt overgegaan op landelijk veilen. Leden van FloraHolland zijn gebeld om zich bij diverse handelsplatforms aan te sluiten. FloraHolland ziet deze concurrentie met vertrouwen tegemoet. ,,Het is een vrije wereld en wij kunnen het niet verbieden'', zei directielid David van Mechelen. ,,Wij werken als FloraHolland op eigen kracht en vanuit de synergie van de coöperatie.''

Voordelen

Manager Digital Platforms Jefry van den Hoeven sprak over de voordelen van Floriday. ,,Het is vergelijkbaar met een glasvezel- in plaats van een coaxkabel'', zei Van den Hoeven. ,,Floriday zorgt voor een veel betere uitwisseling tussen systemen. Het is ook mogelijk dat een bedrijf zich aansluit bij een digitaal handelsplatform buiten FloraHolland om maar dan staan de tarieven niet vast. Thuisbezorgd bijvoorbeeld verhoogde onlangs het tarief van 12 naar 13 procent omdat zij deze marge nodig vonden. Dat is de reden dat ik vond dat wij als sector zelf een platform moeten neerzetten.''

Afbeelding
Er werd scherp geluisterd en gediscussieerd.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant