Logo bloemenkrant.nl
Margot den Dulk,  productmanager RFH.
Margot den Dulk, productmanager RFH. (Foto: )
Growers pride

Lisianthus steeds bekender bij consument

Lisianthus wordt steeds bekender bij de consument. Een gegeven dat een mooie toekomst in het vooruitzicht stelt voor dit beeldschone product.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"Voor Lisianthus was het dan ook over het algemeen een prima jaar" zegt Margot den Dulk, productmanager Lisianthus bij Royal FloraHolland. "Het product is populair en valt goed in de smaak bij de consument. De luxe uitstraling spreekt aan, evenals de lange houdbaarheid. Bovendien kom je Lisianthus tegenwoordig overal tegen. Vooral in hippe veldboeketten en tal van andere toepassingen komen de mooie bloemen prachtig tot hun recht. Het assortiment is divers met voor elke boeketwens een Lisianthus."

Jaarrond

"Op dit moment siert Lisianthus de zesde plaats in de snijbloemen top van Royal FloraHolland. Echter, het gat richting de vijfde plaats wordt snel kleiner. Tevens is Lisianthus getransformeerd van een seizoenproduct naar een volwaardig jaarrond product. Wel is het zo dat niet alle aanvoerders jaarrond telen. Een aantal seizoentelers teelt Lisianthus alleen seizoensgebonden. Qua prijsontwikkeling heeft Lisianthus dit jaar een licht stijgende lijn laten zien. Spectaculaire uitbreidingen hebben zich niet voorgedaan, maar wel steeg de aanvoer in stuks bij Royal FloraHolland. Dit was het gevolg van de uitbreidingen in 2018 die dit jaar in de markt zijn gevloeid. Vanwege een nieuwe uitbreiding die op de planning staat, wordt ook het komende jaar een lichte stijging van het aantal stuks verwacht. Inmiddels wordt nog steeds zo'n tachtig procent Lisianthus verwerkt en verkocht door de bloemist, al kom je het product ook in de Retail tegen. De afzet naar Europese landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk doet het goed. Ook wordt een fors deel Lisianthus gekocht in Oost-Europa en Rusland."

Oneindig

"Het assortiment is divers, met enkel- en gevuld bloemige Lisianthus in steeds meer kleuren, rassen en variëteiten. Het is een product dat een breed publiek aanspreekt en het aantal toepassingsmogelijkheden is oneindig. Lisianthus is zowel geschikt voor gemengde boeketten als voor mono boeketten, corsages, kleine tafelvaasjes en grotere bloemwerken. Thans domineren nog veel witte Lisianthus soorten de markt, maar dit beeld verschuift licht. Kwekers spelen steeds beter in op de vraagmarkt met een aansprekende mix. Naast roze en paars zijn er nieuwe rode soorten in de markt gezet en zijn er ook groene, gele en bicolors beschikbaar. Veredelaars richten zich behalve op kwaliteit ook op innovatieve vormen, zoals de charmante Alissa met zijn gefranjerde bloemen, gekartelde soorten en grootbloemigen."

Dynamisch

"Lisianthus is een dynamisch product waarbij de focus thans gericht is op het verder ontwikkelen van kleuren en het zoeken en bedienen van nieuwe en verre markten. Eveneens was Lisianthus de eerste productgroep die het nieuwe fust in gebruikt nam en hierbij de steellengte heeft aangepast. Daarnaast is de promotiecommissie bijzonder actief, waarbij 2Dezign zorgt voor de campagne uitvoering. En om blijvend in te kunnen spelen op de toekomst heeft Royal FloraHolland recent zijn dienstverlening vernieuwd.

Een breder scala aan diensten en informatie op maat is beschikbaar, zodat al onze klanten een pakket kunnen samenstellen dat bij hun onderneming past. Van concrete adviezen rondom afzet tot kopen op afstand en duurzaamheid kan men bij ons terecht, evenals marktinzicht op basis van storechecks en folderchecks."

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden