Afbeelding

Consument verschuift Poinsettia

Algemeen Growers pride

Er is een tendens zichtbaar dat de consument Ponsettia later gaat inkopen. Bij Royal FloraHolland wordt al enkele jaren geconstateerd dat de Directverkoop na Sinterklaas stijgt.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"Eenzelfde geluid vernaen we ook tijdens de Poinsettia excursie vorig jaar bij tuincentra in Noord Frankrijk", zegt Peter Rodenrijs, productmanager Bloeiende Planten bij Royal FloraHolland. "Als we naar het hele seizoen kijken, dan zien we dat de totale aanvoer van Poinsettia's licht daalt. Ten opzichte van 2015 zijn er in 2018 bijvoorbeeld 2 miljoen Poinsettia's minder aangevoerd. Wel hebben in 2018 de drie belangrijkste potmaten, 10, 12 en 13 cm, licht beter gepresteerd in vergelijking met 2017. Daarbij zagen we ook de trend dat kleinere potmaten het beter deden dan de grotere potmaten."

Vertrouwen in kwaliteit

Volgens Rodenrijs willen de meeste Poinsettia aanvoerders ondanks de verschuivende consumenteninkoop nog steeds traditioneel rond Sinterklaas 'leeg zijn' zodat zij hun voorjaarsproducten tijdig kunnen opzetten. "Omdat de grootschalige retail in het buitenland de meeste verkoop tussen 1 december en 15 december oplevert, heeft deze doelgroep hier minder moeite mee. Een andere oorzaak is dat de Nederlandse aanvoerders grote orders kunnen uitleveren. De tuincentra in het buitenland kopen echter later in en vaker lokaal, omdat zij minder vertrouwen hebben in de beschikbaarheid van Nederlandse Poinsettia. Overigens neemt dit niet weg dat men in het algemeen zeer tevreden is over de Nederlandse kwaliteit."

Positief

Tot nu toe is bij Royal FloraHolland het percentage Directverkoop gelijkwaardig aan Planten Totaal", vervolgt Rodenrijs. "Maar zoals al eerder gezegd zien we dit percentage wel licht dalen, terwijl het percentage Planten Totaal toeneemt. De oorzaak ligt in de afnemende Directvraag voor Sinterklaas. Overigens heeft de Nederlandse Poinsettia een beperkt aandeel in Europa van zo'n twintig procent. Er is dus veel concurrentiedruk vanuit het buitenland. Het is dan zeker positief dat ongeveer vijfenzeventig procent wordt verkocht via Directlijnen."

Traditioneel rood

"Wat het kleurenpalet betreft blijft Poinsettia traditioneel rood en ook het aandeel rood blijft hoog. Wel zijn rode donkerbladige soorten meer in opkomst en wordt op kleinere schaal een leuk kleurenpalet aangetroffen dat geleidelijk steeds breder wordt met prachtige tinten die variëren van diep roze tot champagnekleurig. De allernieuwste trend is Christmas Mouse, een vernieuwende rode Poinsettia met rondgevormde bladeren die refereren naar zijn naam. Uiteraard is dit ook inzet bij de promotie ervan."

Promotie

"De afgelopen jaren is getracht een promotieproject op te starten richting de Franse markt. Bij nader onderzoek bleek het draagvlak hiervoor te laag. Echter, zodra er initiatieven en vragen voor promotie van de Poinsettia aanvoerders komen zal vanuit Royal FloraHolland zeker worden overwogen hieraan een bijdrage te doen. Vanuit de FPC Bloeiende Planten, waarin zestig productgroepen zijn vertegenwoordigd waaronder Poinsettia, wordt overigens geen promotie van productgroepen georganiseerd. Product specifieke promotie is wel mogelijk vanuit Royal FloraHolland. Maar alleen als de kwekers dit aangeven en hiervoor een promotiebudget willen regelen. Bij Poinsettia is dat niet het geval. Een mooi podium heeft Poinsettia daarentegen nog steeds in het Start for Europe promotieprogramma. Dit wordt verzorgd door Concept Factory."

Peter Rodenrijs, productmanager Bloeiende Planten RFH.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant