Natasja Mironova
Natasja Mironova

Groeikansen in Rusland benutten

Algemeen

De Russische snijbloemenmarkt is volop in beweging en zal ook de komende jaren zeker nog 4% tot 10% groeien. Dit biedt kansen voor Nederland, maar alleen als Russen en Rusland worden benaderd op een manier die aanspreekt.

WILMA VAN VELZEN

Zeker nu de concurrentie om zich heen grijpt en het niet meer zo vanzelfsprekend is dat Nederland in bloemen- en plantenexport een monopolie positie heeft, is het zaak dit advies van Natasja Mironova, directeur/eigenaar van Sobolj.eu en het platform www.flowerexperience.eu ter harte te nemen. Als specialist in community marketing en commerciële communicatie houdt zij zich al meer dan dertig jaar bezig met de promotie van Nederlandse bloemen in Rusland.

Nederlands product

Mironova noemt als voorbeeld noemt de Flowers Expo in Moskou van afgelopen september. "De beurs werd geopend door Elena Dybova, vice-voorzitter van de Kamer van Koophandel van Rusland. In een exclusief gesprek met Elena Dybova na haar openingstoespraak bevestigde zij aan ons dat er kansen zijn voor het Nederlands product.

Flowers Expo Moskou

Als voorbeeld noemt Mironova de Flowers Expo in Moskou van afgelopen september. "De beurs werd geopend door Elena Dybova, vice-voorzitter van de Kamer van Koophandel van Rusland. In een exclusief gesprek met Elena Dybova na haar openingstoespraak bevestigde zij aan ons dat er kansen zijn voor het Nederlands product. Op basis van recente analyse en prognoses voorziet zij een dynamische groei voor snijbloemen van 4% tot 10% in de komende jaren."

"Flowers Expo in Moskou telde meer dan 12.000 bezoekers, waaronder ruim 7.000 bloemisten uit diverse Russische steden: hier was precies de juiste doelgroep aanwezig om mee in gesprek te gaan.

Bijvoorbeeld om te weten te komen wat hen beweegt, wat hun behoeften en vragen zijn op het gebied van bloemen en planten, wat zij waarderen en wat niet. Een groot aantal bloemisten deelde via zelfgemaakte livestreams op Instagram, VKontakte en Facebook met collega's en klanten hun impressie van de beurs. Vanuit de stand die ik met Flower Experience had en de shows op het hoofdpodium heb ik de concepten die ik door het hele jaar heen met mijn Russische partners voor mijn klanten heb ontwikkeld, kunnen laten zien.

Bewuste keuze

Op de stand toonden wij, met onze klanten, ideeën en trends in bloemwerken waarin Nederlandse bloemen op een Russische manier verwerkt werden. Daarbij was het een bewuste keuze in te zetten op strategische samenwerking met de Russische cash&carry of grote retailers voor een nog groter klantenbereik. Uiteraard met een voorkeur voor partners met toegevoegde waarde. Zo betrokken wij de hele keten bij onze beurspresentatie."

Willen investeren

"Ik zag helaas weinig Nederlandse spelers die Flowers Expo Moskou zo hebben benut", zegt Mironova. "Om van de groeiprognoses die Elena Dybova voorziet te profiteren moet men beseffen dat de Russische markt heel modern opereert. Om een plek te veroveren moet men commerciële communicatie met verbindingen door hele keten heen inzetten.

Sponsoring met bloemen van evenementen, zoals demo, masterclass, of exposities is niet meer voldoende. Losse posts op sociale media accounts van bekende bloemisten brengen u niet verder.

Ambitie

Wij oogsten succes met een georchestreerde planning van communicatie, betrokkenheid van de keten en op Russen afgestemde content. Als Nederlandse spelers ambities in Rusland hebben moeten ze willen investeren in het opbouwen van relaties, integreren in de juiste communities en netwerken. Dat lukt als Russen begrijpen welke duurzame toegevoegde waarde u hen brengt."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant