Afbeelding
Foto: Wilma van Velzen

Feesten belangrijk voor snijanthurium

Algemeen Growers pride

Bloemen zijn in vrijwel alle Europese landen nog steeds nummer één om alle martelaren mee te herdenken tijdens Allerheiligen op de 1e november. Ook snijanthurium pikte hiervan een graantje mee.

"Al enige jaren vertoont snijanthurium in aanbod een dalende trend", stelt Martijn Bentvelsen, Royal FloraHolland productmanager van onder andere snijanthurium. "Ook dit jaar is er weer minder snijanthurium aangevoerd bij Royal FloraHolland.

Echter, in tegenstelling tot voorgaande jaren had deze daling in stuks een positief effect op de prijsvorming. Gemiddeld kwam de prijs namelijk 14% hoger uit dan in 2018. Een piek zagen we met Allerheiligen op 1 november, wat voor snijanthurium een belangrijke feestdag is. Doordat er minder aanbod was ontstond er een vraagmarkt, wat ervoor gezorgd heeft dat de prijs in de aanloop naar 1 november 20% hoger was in vergelijking met vorig jaar."

Toegevoegde waarde

Afgelopen zomer heeft Bentvelsen de productgroep snijanthurium overgenomen van Manon Poot. "Daarnaast ben ik ook nog steeds productmanager Amaryllis. Zo richt onze dienstverlening zich meer op de individuele aanvoerders met bijvoorbeeld de dienst afzetadvies die zich specifiek richt op het omzetten van grootschalige databronnen naar waardevolle marktinzichten en adviezen voor een aanvoerder."

Verkrijgbaarheid

Jaarlijks worden meer dan 150 soorten via Royal FloraHolland aangevoerd, waarvan het merendeel in kleine hoeveelheden. "Hoewel deze soorten ook in Nederland worden verkocht moet je daar als consument net toevallig tegenaan lopen. Ook tijdens de consumentenshows in Keukenhof wordt hier vaak naar gevraagd. Voor het snijanthuriumvak ligt hier nog wel een uitdaging om de vraag naar exclusieve soorten bij de bloemist te vergroten. Als de verkrijgbaarheid wordt verbeterd kan ook de productie van het exclusieve assortiment omhoog. Dit heeft mij ervan overtuigd dat hier zeker nog kansen liggen.

Overigens vind ik 150 soorten wel erg veel voor deze productgroep, vooral nu continuïteit in de markt steeds belangrijker wordt. Soorten waarvan niet meer dan 25.000 stuks per jaar worden aangevoerd zijn voor de markt minder aantrekkelijk. Exporteurs kunnen dan hun klanten niet garanderen dat het product altijd beschikbaar is. Hier zou nog eens goed naar moeten worden gekeken."

De top vijf snijanthurium wordt aangevoerd door Midori, Tropical, Pistache, Moments (nieuwkomer in top vijf) en Calisto. Het aandeel directe verkopen is de afgelopen drie jaar jaarlijks met 3% gegroeid, waarmee dit aandeel 38% bestrijkt. De verbeterde koude tolerantie van de nieuwe generatie snijanthurium zorgt ervoor dat de bloemen door alle schakels van de keten komen. Dit is uiteraard een ontwikkeling die het product ten goede komt, mede omdat snijanthurium ideaal is in boeketverwerking. De variatie kleuren en vormen, hart- tulp- of lintvormig, maakt deze elegante en veelzijdige bloem passend voor elk thema en interieur."

Promotie

"Het onder de aandacht brengen van nieuwe soorten snijanthuriums wordt gedaan door de veredelaars zelf. Jaarlijks organiseer ik voor Amaryllis een Meet & Greet met productpresentatie voor exporteurs en kwekers. De ervaringen hiermee zijn heel positief. Ik zie wel mogelijkheden dit concept ook toe te passen op snijanthurium. Met regelmaat zijn er campagnes en daarnaast biedt de website www.anthuriuminfo.com volop inspiratie en tips voor bloemist en consument" aldus Bentvelsen.

Martijn Bentvelsen.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant