Prachtige snijdahlia's.
Prachtige snijdahlia's.

Positieve sfeer rond de kleurrijke Dahlia

Algemeen Growers pride

Mede dankzij het Holland Dahlia Event heeft de promotie van het product Dahlia de wind stevig in de zeilen. Er hangt een positieve sfeer rond Dahlia en hij is weer helemaal hip.

Deze ontwikkelingen hebben er volgens Richard Walkier van het CNB Dahliateam mede toe geleid dat het dahliaseizoen met vertrouwen tegemoet wordt gezien. De verkopen oogst 2019 zijn dit voorjaar goed gestart. Walkier hoopt dat het evenals vorig jaar een goed seizoen wordt. "Ondanks het verlies van stekken op cultivar niveau tijdens de planttijd, wat enkele verschuivingen teweegbracht in oogst 2018, kunnen we terugzien op een goed seizoen. Vraag en aanbod waren mooi op elkaar afgestemd, de daghandel verliep vlot, het prijspeil was goed, het merendeel van de exporteurs was tevreden en ook niet heel onbelangrijk, de meeste overschotten waren opgelost."

Krimp in het areaal

Voor nu heeft de export in de voorverkoop ruim op tijd ingekocht. "Wellicht is dit een voorbode dat ook het restant in de daghandel vlot verkoopt. Hoewel er sprake is van een stabiele markt zien we wel wat krimp in het areaal. Mogelijk veroorzaakt doordat er in mei vorstschade was in stekopvang en ook zijn er dit jaar minder stekken per oplegknol. De verwachting is dat de krimp in het voordeel is van de handel. In ieder geval is de stemming positief."

Ketenbreed

Walkier memoreert dat CNB het Holland Dahlia Event vanaf de eerste editie heeft omarmd. "Vanuit de bemiddeling zit ik in het bestuur, samen met een kweker en een exporteur. Rene Schrama is voorzitter. In het Holland Dahlia Event wordt ketenbreed geparticipeerd door kwekers, veredelaars, inkopers, exporteurs en bemiddeling. Op de website www.hollanddahliaevent.com zijn ze te vinden. Het was deze keer alweer de derde editie en het effect is ongekend. Al die aandacht geeft het dahlia de plaats die het verdient. De stemming is uitstekend en geeft de handel een impuls. Nu populaire bladen zoals de Libelle Zomerspecial en Daily Mail de dahlia een podium hebben gegeven, bereiken we uiteindelijk ook de consument. Als het maar verkoopt en tot meer afzet leidt, dan is iedereen in de keten erbij gebaat."

Topsegment snijdahlia's

Ook noemt Walkier de elf bezoeklocaties, met het handelsassortiment tijdens het Holland Dahlia Event, met Keukenhof als trekker voor de consument. "De opplant van 150 dahlia cultivars in de Kasteeltuin, de corsowagen en de dahliamozaïeken droegen ertoe bij dat de focus volledig op dahlia was gericht. Uniek op Keukenhof was de bloemenshow met snijdahlia's. Dit topsegment kwam van zeven snijbloemenkwekers die zich in snijdahlia's hebben gespecialiseerd. Zij zien het verlengen van het vaasleven als een continu proces dat gepaard gaat met talrijke selecties. En één of twee dagen extra lijkt dan misschien niet veel, maar is wel succesvol."

CNB Dahliashowtuin

Nieuw is dat de CNB Dahliashowtuin dit seizoen te vinden is bij De Tulperij in Voorhout. "De samenwerking met Van Geest Nurseries was altijd uitstekend, maar deze locatie biedt net wat meer voordelen. Behoudens het enthousiasme voor dahlia's van Daan en Anja Jansze van De Tulperij, is het een mooie locatie met voldoende parkeergelegenheid, ruimere openingstijden en gelegenheid om onze klanten onder het genot van een kopje koffie te ontvangen.

In de CNB Dahliashowtuin zijn tot en met begin oktober zo'n 600 soorten te bezichtigen. Een afspraak hiervoor is met mij of collega Dave van Schie snel gemaakt. Uiteraard is onze showtuin ook gewoon vrij te bezoeken."

Dahliateam Dave van Schie, Richard Walkier  van Schie en Anja Jantze.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant