De initiatiefnemers van het Sierteelt Marketing Event, vlnr: Cock van Bommel, Caroline Nederpelt en Ronald van Schie.
De initiatiefnemers van het Sierteelt Marketing Event, vlnr: Cock van Bommel, Caroline Nederpelt en Ronald van Schie. Foto: walter landesbergen

3de Sierteelt Marketing Event in het teken van de jongeren

Algemeen Bloemen in Beweging

Sinds 1966 examineert en certificeert NIMA (Nederlands Instituut voor Marketing) marketeers. Een van de werkgebieden is Food en Agri-business. Omdat het vermarkten van het luxe product bloemen & planten andere dimensies kent dan de meer primaire food en agri-sector, zet NIMA zich sinds een aantal jaar specifiek in voor het professionaliseren van marketeers in de sierteeltsector.

Onder andere door het tweejaarlijkse Sierteelt Marketing Event te organiseren, waarvan woensdag 25 september aanstaande de derde editie plaatsvindt in Bergschenhoek.

De Bloemenkrant sprak met de initiatiefnemers achter het event: Cock van Bommel (voorzitter NIMA FAM en business development manager bij ErfGoed), Ronald van Schie (marketingadviseur Floradvies) en Caroline Nederpelt, (bestuurslid NIMA FAM en zelfstandig marketing-/communicatie-adviseur CARO Marketing in Vers).

Sierteelt marketing

Van Bommel: "De gewoonte dat een kweker zijn kas vol zet met een bepaald product en dit door de veiling laat vermarkten, is achterhaald. Kennis van de teelt sec is tegenwoordig niet meer toereikend. Marketing is inmiddels een essentieel onderdeel geworden van de bedrijfsvoering."
Nederpelt: "Maar vanuit marketingoogpunt is de sierteelt nog een piepjonge bedrijfstak. Nog heel pragmatisch en sales gericht. Er is aan aanbod en daar wordt vraag bij gezocht. Onder andere via de social media. Pushen is zoveel gemakkelijker geworden."
Van Schie: "Maar marketing is meer dan sales. Het is ook strategie en je marktpositie bepalen. Denken vanuit de vraag. Kennis hebben van je doelgroep. Besef hebben van korte en lange termijn. Is de behoefte van nu, de behoefte van straks."

2.500 marketeers

Het NIMA werkt samen met de toonaangevende instituten in de sector als het gaat om het gebruik van de meest relevante marketinginformatie. De Rabobank bijvoorbeeld, levert inhoudelijk met de sectorstudie 2017-2027 een belangrijke kennisbijdrage. Per Sierteelt Marketing Event wordt dan ook een essentieel aspect uit deze sectorstudie gebruikt voor verdere verdieping. In 2018 waren dit de sectorstudie en de groeiplatfomen van Royal FloraHolland als basis. In maart 2019 het verzilveren van de vergrijzing. Oftewel, hoe bedrijf je succesvol marketing in relatie tot de 50+ generatie, sinds jaar en dag de kerndoelgroep van de sierteeltsector.
Maar ook de onlangs geactualiseerde consumentensegmentatie van Bloemenbureau Holland is een belangrijke bron.
Nederpelt: "Met de sierteeltcommunity die NIMA nu ontwikkelt beogen we drie zaken: marketeers informeren, inspireren en hen een waardevol netwerk bieden. Het delen en vergroten van inzichten op het gebied van branding, marketing en communicatie beschouwen wij als de weg naar het verder professionaliseren van de sector."
Van Bommel: "En daarbij sluiten we niemand uit. Wij willen ketenbreed opereren en alle 2.500 marketeers die werkzaam zijn in de sector aanspreken. Van veredelaar tot lijnrijder, van kweker tot bloemist. Onze eerste editie telden we 80 deelnemers, maart 2019 ruim 125 en nu schatten we in dat we aan de 200 inschrijvingen komen. Wellicht groeien we door naar 15% deelname van het totale potentieel.
Even voor de goede orde. Weliswaar is Bloemenbureau Holland onze hoofdsponsor, waar we hen zeer dankbaar voor zijn, maar het NIMA is volstrekt onafhankelijk en hét marketinginstituut van Nederland"
Van Schie: "Het is ook niet zo dat we alleen gebruik maken van informatie die binnen de sector aanwezig is. Het kan juist heel inzichtelijk zijn om ook over de eigen schutting heen te kijken en te leren van andere sectoren."
Van Bommel: "En onze focus is niet beperkt tot Nederland. We kijken wereldwijd naar de ontwikkelingen en kansen in de sierteelt."


Millennials en Generatie Z

De derde editie van het Sierteelt Marketing Event staat in het teken van de jongeren.
De zogenoemde Millennials (Generatie Y) en de Generatie Z; generaties die geboren zijn tussen ca. 1986 en 2015.
Het consumententracker-onderzoek van Royal FloraHolland laat zien dat deze jongeren in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Engeland de afgelopen jaren een groter aandeel van de bloemen- en plantenaankopen zijn gaan opeisen. En ook de Rabobank ziet in deze jongeren doelgroepen marktpotentie.
Van Bommel: "Deze generaties zijn dan niet opgegroeid met 'bloemen houden van mensen', en hebben nog niet de koopkracht van de 50-plussers, maar het is wel een doelgroep die beseft dat groen grote meerwaarde heeft voor ons welzijn en welbevinden."
Van Schie: "Tijdens het event laten we zien wat deze generaties kenmerkt en welke kansen er liggen voor ons als marketeers. Dit zijn de klanten van de toekomst. Maar hoe beraak je die? Op welke manier planten we het zaadje, zodat we van hen consumenten maken? Op die vragen geven we antwoord."


Sprekers & onderwerpen

Deze sprekers en onderwerpen staan op het programma van 25 september aanstaande.

1. BBH, kenmerken en visie op Millennials.
2. Royal FloraHolland, consumenten-tracker en data.
3. WHETSTON / strategic foresight, over de Generatie Z.
4. Plantsome, gave planten, vers van de kweker en eigen verzorgings App.
5. Master Florist, serviceplatform en de bloemist van de toekomst.

Deelname

Over het waarom van deelname aan het Sierteelt Marketing Event is Van Schie heel duidelijk: "Het is een kwestie van verantwoordelijkheid nemen. De sector verder professionaliseren door middel van persoonlijke ontwikkeling."
Nederpelt: "Met als resultaat dat de sierteeltkoek groter wordt."

Meer informatie op: https://www.nima.nl/events/nima-fam-sierteelt-marketing-event-2/

Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant