Paul Borsboom, productmanager snijbloemen bij Royal FloraHolland.
Paul Borsboom, productmanager snijbloemen bij Royal FloraHolland. Foto: wilma van velzen

Helianthus in de lift in Nederland

Algemeen Growers pride

De koningin onder de zomerbloemen, is zonnig in meerdere opzichten. De consument is er dol op en in een trendy Amsterdams boeket is het een echte eyecatcher.

Door Wilma van Velzen

Een zonnig Helianthus-bericht, waarvan je aan de andere kant wil weten of dit zich dan ook verhoudt tot de handel. Paul Borsboom, productmanager snijbloemen bij Royal FloraHolland, houdt dit tegen het licht.
"Wat Helianthus of zonnebloem betreft zijn de aantallen in de eerste 24 weken van 2019 wekelijks hoger ten opzichte van 2018. Echter, in de weken 22, 23 en 24 blijven de aantallen achter. De aanvoer is in zijn totaliteit met 9,8% gestegen, met die bijzonderheid dat deze stijging met name in het eerste kwartaal is gerealiseerd. Derhalve is de prijsvorming redelijk stabiel geweest, maar laat het tweede kwartaal een wat hogere prijs zien vanwege de kleinere aanvoer."
 

Prijsvorming

Verder terugblikkend bleef in 2018 het aantal stuks Helianthus volgens Borsboom 4,6% achter ten opzichte van 2017. "Ofwel, hier hadden we te maken met een aanvoer die 2,5 miljoen stelen lager uitkwam. Mede daardoor was de prijsvorming positief en was de prijs twee cent hoger dan het jaar daarvoor.
Echter, de betere prijsvorming was zeker niet van toepassing in de weken dat het aanbod fors hoger was ten opzichte van 2017. De verschuivingen in aantallen per week werden met name veroorzaakt door de weersomstandigheden. Dalen in het aanbod in de ene periode leiden alleen vaak tot aanvoerpieken in andere perioden."


Veilingklokken

De aanvoer van Helianthus daalde in 2018 overigens, zowel aan de klok als bij de verkoop via bemiddeling. "Hiervan werd 63% van het aantal stelen Helianthus via de veilingklokken van Royal FloraHolland verkocht. Ten opzichte van 2017 is dat een kleine groei."


Afzet

Van alle Helianthus die in 2018 via Royal FloraHolland verhandeld is, werd 67% van het aantal stuks aan groothandel gerelateerde bedrijven en bloemisten verkocht.

"Het verkooppercentage in dit segment neemt iets toe. Voor de lange termijn is de verwachting dat de verhouding tussen groothandel/bloemist en Retail stabiel zal blijven.

De belangrijkste afzetlanden zijn Nederland, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Met name de afzet in ons eigen land neemt de laatste jaren toe."


Niche producten

"Wordt naar de teelt gekeken, dan wordt van alle via Royal FloraHolland verhandelde Helianthus voor 83% in Nederland geproduceerd. Andere herkomstlanden zijn Israël, Spanje, Duitsland en Frankrijk. Overigens is meer dan 99% van alle via Royal FloraHolland verhandelde Helianthus geel.
Nieuwe kleuren zoals wit en bruin worden wel aangevoerd, maar dit zijn echt niche producten voor een beperkte markt. Wel zijn er in het eerste deel van dit seizoen meer bruine soorten aangevoerd. Maar dit is nog steeds geen volle procent van het huidige aanbod."


365 dagen bloemen

Op promotioneel gebied lopen er op dit moment geen grote product specifieke campagnes rond het product Helianthus. Maar uit het zicht is Helianthus zeker niet en heeft het thans een fraai podium tussen andere aantrekkelijke zomerbloemen op het online platform 365 dagen bloemen dat bloemisten helpt kansen te benutten.
Consumenten kopen immers graag bloemen in het seizoen en met informatie en tips over het actuele assortiment seizoensbloemen worden bloemisten geïnspireerd tot creativiteit en innovatie. Kijk ook eens op www.365dagenbloemen.nl

Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant