Afbeelding
Foto: walter landesbergen

Hollands product

Algemeen

Voor mij was het wereldnieuws, dat Royal FloraHolland stopt met de sponsoring van de bloemen voor de paasviering op het St. Pietersplein.

Aan het woord is Roland Duyvesteijn. Samen met twee college-kwekers mocht hij dit jaar de hoofdbloem voor de paasviering leveren: strelitzia.

Door Walter Landesbergen

"Strelitzia is voorgedragen door Peter Zwinkels, kweker van cymbidium, de hoofdbloem van 2018. Daarna ging het snel. Paul Deckers kwam een aantal keer op bezoek om het gewas te bekijken en aan de hand van tekeningen van het St. Pietersplein en het bordes hebben we bepaald waar de bloemen zouden komen te staan. In totaal mochten we 1.500 strelitzia-bloemen en 1.000 bladeren, zeg maar snijgroen, leveren.
Een grote eer. Prachtig om te zien hoe de florale vakman die Deckers is met onze bloemen aan het werk is gegaan. We konden alles via een app volgen: work in progress. Schitterend."

"Of er een directe relatie is, dat durf ik niet te zeggen, maar het feit is dat de prijs voor Strelitzia na Pasen hoger lag, dan vorig jaar in dezelfde tijd."


Overstap

Sinds 2002 kweekt de familie Duyvesteijn Strelitzia, daarvoor was vader begonnen met Gerbera's.
Roland Duyvesteijn: "In 2002 hebben we besloten over te stappen op een nieuw product. Vanuit de gedachte liever groot in een klein product, dan klein in een groot product.
Dat was aanpoten, maar inmiddels hebben we onze zaken aardig op orde. Mijn broer Barry is verantwoordelijk voor teelt en kwaliteit en ik doe sales, personeel, administratie etc. Nederland telt trouwens weinig Strelitzia-kwekers."

Bloemisten

"Onze bloemen gaan voornamelijk naar bloemisten, en dan vooral in de 'koude hoek' van Europa: Duitsland, Oostenrijk.
Onze filosofe is helder. Bloemisten kunnen alleen overleven als zij de beste producten verkopen, tegen prijzen waaraan nog verdiend kan worden. Onze Strelitzia voldoet aan die voorwaarden.
Het product zit wel in het hoge segment. Zeker niet de goedkoopste bloem, vandaar dat wij ook halffabrikaat leveren. De bloemist benut Strelitzia veelal als ingrediënt voor zijn florale meesterwerken."

Strelizia doet er 3 tot 7 jaar over voordat er bloei optreedt. Bij Holland Strelitzia scheuren ze de planten zodra dat kan. Om een mooie bloei te krijgen. Eerst opstaat er een rechte pen, vervolgens de knik en dan komen uit de rug van de bloem de blauwe tongen. In dat stadium begint het snijden.
Duyvesteijn: "In de schede kunnen wel 7 bloemen zitten. De consument kan een volgende bloem er uit wippen en zo het vaasleven verlengen."

Biologisch

"Wij proberen zo milieubewust mogelijk te telen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van natuurlijke bestrijders van wolluis. Alles gaat schoon de deur uit, maar de handel reageert toch wisselend: blijft de plat schoon? Vakmensen vinden biologisch een pre, maar de groothandel kan terughoudend zijn.
Het schoonhouden van de plant is echt een fluitje van een cent. Met een beetje groene zeep en spiritus kan je de achterkant van de bladen reinigen en heb je geen last van wolluis. Door deze info mee te geven, hoeven wij ook nooit planten hoeven terug te nemen. Ik denk dat hier de crux zit van milieubewust denken. Biologisch kunnen we allemaal ons steentje bijdragen: tot en met de consument."

Holland

Wij hebben voor de naam Holland Strelitzia gekozen, omdat we trots zijn op ons Hollandse product. Holland is toch het sierteelland bij uitstek!
Vandaar dat ik met ongeloof reageerde op het besluit van Royal FloraHolland. De paasviering in Rome… Is er een beter podium denkbaar?!"

Afbeelding
Roland DuyvesteijnHolland Strelitzia
Afbeelding
Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant