Afbeelding

Lelies zijn van alle markten thuis

Algemeen Growers pride

De grote diversiteit van het product Lelie die via Royal FloraHolland wordt verhandeld is als een snoepwinkel voor kopers. Bovendien zijn lelies van alle markten thuis.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Karina van de Pol, sinds drie jaar productmanager Lelie bij Royal FloraHolland, bevestigt dat de grote verscheidenheid binnen één product lelie extra bijzonder maakt.

Niet geurend

"Voor iedereen is er wel een passende lelie. Er is keuze uit geurend en niet geurend, enkel of dubbel, met of zonder stuifmeel, lelies met grote rechtopstaande bloemen of juist wat meer verfijndere soorten en half opstaand. Tegelijkertijd kan worden gekozen uit een breed kleurenpalet. Dit maakt dat lelies mooi zijn zowel in een boeket als mono. De sierwaarde is groot en ook voor speciale markten zoals bruids- en rouwwerk zeer geschikt. Tel daar de lange houdbaarheid bij op en je hebt een product dat uitblinkt in veelzijdigheid."

Grootste groep

De grootste groep lelies, zegt Karina, wordt ingevuld met de types Oriëntal en OT. "Gezamenlijk vertegenwoordigen ze ongeveer 60% van de aangevoerde lelies via Royal FloraHolland. Van alle lelies die via Royal FloraHolland verhandeld worden is 47% klokhandel en 53% directe verkopen. Qua bestemming gaat ongeveer 40% naar het Verenigd Koninkrijk, waar het aandeel supermarkt groot is.

Nederland, Duitsland, Frankrijk en Rusland, waar het aandeel groothandel een stuk hoger ligt, zijn goed voor de rest. In de snijbloementop heeft het product Lelie nog steeds een mooie positie. Dat neemt niet weg dat we een product als Lisianthus sterk zien groeien. Hier moeten we alert zijn, want het zo zomaar kunnen dat Lisianthus op een gegeven moment de productgroep Lelie voorbij gaat in aantallen stuks."

Positief prijsverschil

Wordt de prijsvorming onder de loep genomen, dan stelt Karina dat in vergelijking met de eerste 22 weken van vorig jaar een klein positief prijsverschil zich voordoet bij de Oriëntal, OT en LA lelies. "Wel lopen we iets achter in stuks, circa -1%. Doordat het vorig jaar vroeg warm was heeft dit gezorgd voor een vervroeging van het buitenseizoen. Door de lange periode warm weer liep de prijsvorming toen vanaf half mei sterk terug. Het weerbeeld is nu gelijkmatiger wat gunstiger is voor de prijsvorming van dit seizoen. Intussen zien we steeds meer dat de zomerperiode een lastige periode is. Het aanbod bloemen is dan zeer divers door alle zomerbloemen en bij een warme zomer is de koopkracht laag. Bovendien gaat de voorkeur van consumenten in deze periode uit naar seizoen bloemen."

Promotie

Dit voorjaar heeft de FPC Lelie besloten een andere richting op te willen met promotie. "Omdat het termijncontract met YourLily afliep was dit een geschikt moment. YourLily heeft de afgelopen jaren ingezet op prachtig fotomateriaal, wat ook verwerkt is in een aantal themaboeken. Maar ook is door YourLily hard gewerkt aan de social media met onder andere de website, Facebook en Instagram. De komende periode gaat de FPC in gesprek met de achterban om de promotiebehoeften te toetsen.
Op termijn zal meer duidelijk worden welke richting dit op zal gaan."

Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant