Martijn Bentvelzen, productmanager van onder andere Calla.
Martijn Bentvelzen, productmanager van onder andere Calla.

Calla, bijzonder in zijn eenvoud toch echte eyecatcher

Algemeen Growers pride

Het product Calla is bijzonder in zijn eenvoud en tegelijkertijd toch een echte eyecatcher. En dan is nog niet eens alle Hollandse aanvoer gestart. Immers, de aantallen komen nog los.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Martijn Bentvelsen, Royal FloraHolland productmanager van onder andere Calla, kijkt hier niet van op.

Stijlvol

"Immers, Calla is een stijlvol product. Anderzijds toont het veel dynamiek met zijn kassenteelt, buitenteelt en import. Door deze diversiteit in teelten zijn de verschillen tussen de ondernemers groot en is het product Calla nooit saai. Als productmanager vorm ik samen met de veilingmeesters het productteam Calla. Gezamenlijk zorgen we voor de uitvoering van activiteiten en het verstrekken van informatie over Calla."
Vanuit dit perspectief analyseerde het productteam het afgelopen Calla seizoen als volgt: het aanbod daalde met 5%, maar de prijs bleef stabiel. De daling van het aanbod werd veroorzaakt doordat een aantal Nederlandse kwekers stopte met de teelt en er minder import was van Aethiopica's uit het Midden-Oosten. En door de lange warme zomer kwam de prijs alsnog onder druk te staan. Lastig, want de zomerperiode is juist een belangrijke periode voor Calla omdat het buitenseizoen dan volop in gang is.

Eerste kwartaal

Over het nieuwe seizoen zegt Bentvelsen dat het eerste kwartaal voor Calla qua prijsvorming goed is verlopen. "Dit kwam mede door de mooie winteraanvoer uit het zuiden van Europa. Lengte en assortiment kwamen daardoor regelmatig voor de klok. Intussen neemt de aanvoer uit Spanje toe. De kwaliteit hiervan is goed wat klanten de mogelijkheid geeft met deze vroege start het Calla seizoen te verlengen. Door het frisse voorjaar komt de Hollandse aanvoer dit seizoen wat later op gang. Alleen is nog niet alle Hollandse aanvoer gestart en moeten de echte aantallen nog komen. Echter, nu de bloemendagen voorbij zijn en warmer weer de overhand neemt staan de prijzen thans ook bij de Calla's onder druk. Derhalve is de prijs zo'n 7% hoger dan vorig jaar."

Afzetstromen

De afzetstromen tonen een sterke toename naar de Verenigde Staten en het Midden-Oosten, waar Calla vooral bestemd is voor feesten, evenementen, bruidswerk en hotellerie. De groothandel levert nog steeds de grootste markt, maar we zien de afzet richting supermarktkanaal snel toenemen. Vooral in de kortere lengtes 40 en 50 cm. Wit is de hoofdkleur en geel doet het dit seizoen beter dan vorig jaar. Opgemerkt werd eveneens dat met name langere Calla's de klok passeren. Het segment beneden 60 cm vindt steeds vaker zijn weg via directe verkopen aan onder andere het supermarktkanaal. Kwekers zoeken daardoor nieuwe soorten die meer productie en gemiddeld langere lengtes geven. Het aanbod kromp de afgelopen jaren, met in 2018 een aanvoer van 54 miljoen stuks. Verwacht wordt dat het aanbod binnen enkele jaren stabiliseert met mogelijkheden voor groei.

Vaasleven

"Calla is prima geschikt voor boeketten, zowel mono als gemengd. Hot zijn op dit moment de luxe boeketten en veldboeketten. Ook daarvoor leent Calla zich uitstekend. Interessant is dat we met het kenniscentrum van Royal FloraHolland medio juni starten met een collectief onderzoek hoe het vaasleven van Calla nog meer te verlengen. Thans is het vaasleven gemiddeld twaalf dagen, maar met een vaasleven van 14 dagen kan het product Calla zich nog verder onderscheiden."

De consument gaat Calla steeds meer waarderen.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant