Van Woudenberg Tuinplanten, al vijftig jaar alles voor die goede plant | De Bloemenkrant
Logo bloemenkrant.nl
Foto: van woudenberg tuinplanten

Van Woudenberg Tuinplanten, al vijftig jaar alles voor die goede plant

Tuinieren is in en er is veel belangstelling voor tuinplanten. Van Woudenberg Tuinplanten uit Zevenhuizen is als grote producent van bijzondere tuinplanten een sterke marktpartij.

Rick, Gerbert en Liesbeth van Woudenberg vieren dit jaar met hun ouders het vijftig jarig jubileum van hun bedrijf. Al tientallen jaren vinden hun planten de weg naar Europese tuincentra. Met een simpele bedrijfsfilosofie. "Wij bieden grote handelspartijen het hele seizoen kwalitatief goede, visueel aantrekkelijke tuinplanten. We telen in het vertrouwen dat we daar afnemers voor vinden. Onze klanten weten, dat er bij ons altijd een breed, aantrekkelijk en kwalitatief goed tuinplantenaanbod is. Niks ingewikkelde afspraken vooraf. Zaken doen op basis van partnerschap en vertrouwen. En wat bij ons niet kan, kan echt niet."

Fruitteler
Dat was Bert van Woudenberg toen hij met zijn vrouw vijftig jaar geleden begon. Tuinplanten kwamen pas veel later. Daar zag de volgende generatie meer toekomst in. Terugkijkend zeggen Rick, Gerbert en Liesbeth:  "Onze ouders gaven ons altijd ruimte om te ondernemen." 
Van lieverlee tijd werd volledig omgeschakeld op de tuinplantenteelt. Van Woudenberg Tuinplanten bedient inmiddels een heel breed scala aan klanten, vooral tuincentra en bouwmarkten in Europa. Maar de uitgangspunten zijn onveranderd. "Zorgen dat er het hele seizoen een aantrekkelijk en wisselend tuinplantenassortiment voorhanden is. En werken aan open verhoudingen met klanten. Omdat we intensief met klanten communiceren, weten wij wat zij vragen. We willen geen leverancier zijn, maar partner. Onze deur staat altijd open, ook voor medewerkers en leveranciers. In die zin zijn we een echt familiebedrijf, waar partnerschap en onderling vertrouwen met hoofdletters wordt geschreven. Het zijn waarden, die we thuis met de paplepel ingegoten hebben gekregen."

De kracht van planten
Hoe goed een vaste plant het gaat doen hangt af van zijn wortels en van de wijze waarop hij is opgekweekt. "Dat begint bij ons met heel veel aandacht voor goed uitgangsmateriaal. Dat kun je dan direct oppotten en af kweken, maar wij planten de jonge planten eerst in de volle grond. Zo maken ze het Nederlandse voorjaar mee. Daar worden ze sterk van. Vervolgens kweker we de planten af, in Nederland (buiten en in de kas) en op onze locatie in Portugal. Zo kunnen we het hele seizoen dat brede, aantrekkelijke, kwalitatief goede plantenaanbod bieden. Eerst uit Portugal, dan uit de koude kas en dan van onze locaties in Nederland. 
We beseffen, dat mensen altijd wat anders willen. Dus zoeken we altijd naar vernieuwing en verbetering. Nog een ander kleurtje. Een nog betere bloei (doorbloei). Seizoensverlenging. Ziektebestendigheid. We werken dagelijks aan productvernieuwing. Soms valt dat op. Zo wonnen we prijzen met de fraaie Anemone ' Wild Swan'. Dit seizoen brengen we twee bijzondere noviteiten, Lavandula Lamorosia® en Echinacea Sunseeker® Salmon.
Onze planten zijn natuurproducten. Daarom zijn we MPS Product Proof, MPS GAP en MPS A gecertificeerd. Onze gevleugelde vriendjes (vlinders en insecten) weten ons goed te vinden. Het zoemt ervan." 

Tijdig overleg
Al toen Van Woudenberg nog bomen en winterharde struiken teelde, werd er via Royal FloraHolland afgezet (niet via de klok, wel via de veiling). "Dat heeft ons geen windeieren gelegd. Via de veiling bereikten wij een nieuw afzetkanaal voor tuinplanten, de bloemenexporteur. Onze bedrijfsfilosofie, het hele seizoen zorgen voor een breed, visueel aantrekkelijk product, past bij de hunne. Van lieverlee ontstonden er ook contacten met importeurs in andere landen en met retailers. Wij hechten veel waarde aan directe klantcontacten. Zo zijn we gegroeid. Zo hebben we ons bedrijf kunnen uitbouwen. Dat we tuinplantenspecialisten zijn geworden, daar hebben onze klanten ons sterk in gestimuleerd. 
Als je terugkijkt, is het bedrijf altijd in verandering geweest. Die veranderingen kwamen en komen niet zonder slag of stoot tot stand. In ons familiebedrijf is tijdig overleg en elkaar vertrouwen essentieel. En liefde voor het ondernemerschap. Ook dat is ons met de paplepel ingegoten. Onze ouders hebben de basis gelegd voor het bedrijf en voor de sfeer en de betrokkenheid, die daarmee verbonden zijn. Wij bouwen daarop voort.
Eigenlijk staat bij ons niet het product centraal, maar de mens. Planten zijn uiteindelijk een middel. Met die planten proberen we zo dicht mogelijk bij de vragen en de uitdagingen van de klant te komen. Samen met de klant, daar gaat het om. Dat is wie wij zijn. Een echt familiebedrijf dat snel en adequaat op vragen, ontwikkelingen en uitdagingen kan inspelen." 
 

Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225608&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=bloemenkrant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225606&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=bloemenkrant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>