Afbeelding

Alstroemeria feest

Algemeen

De Alstroemeriashow die tot en met 6 mei het Oranje Nassau Paviljoen in Keukenhof kon worden bewonderd was een feest voor de consument. De enorme toeven en explosie van kleuren nodigde uit bij vrijwel iedere vaas een foto te maken.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Maar liefst vierenveertig Alstroemeria soorten in verschillende kleuren waren in de bloemenshow aanwezig, van rood tot geel en bijna alles daartussen. Dit moois was geleverd door Könst Alstroemeria, Royal van Zanten, H.M. Tesselaar Alstroemeria, Hoogenboom Alstroemeria, Hoven & de Mooij, Koole Alstroemeria, Together2Grow en HilverdaKooij. De enorme bloementoeven imponeerden en grappig was het om te zien dat veel bezoekers even moesten voelen of de bloemen wel echt waren.

Uniek

Menigeen was er helemaal weg van en dat was precies de bedoeling van de inzenders. Immers, hoe meer consumenten Alstroemeria leren kennen, des te meer vraag zal deze unieke kennismaking opleveren. En inspiratie genoeg, want naast de grote vazen was Alstroemeria ook in kleinere vazen en in andere toepassingsvormen te zien.

Favoriete noviteit

De opening van de show ging gepaard met een Meet & Greet voor het vak op donderdagmiddag 2 mei. Daarbij werd door de aanwezigen een stem uitgebracht op hun favoriete noviteit. De uitslag hiervan luidde dat de prijzen voor de beste noviteit voor de Alstroemeria's en de Astroemeria Florinca voor dezelfde inzender waren: HilverdaKooij won met de lilakleurige Alstroemeria Ardenne en de zachtgeel/rose Asltroemeria Florinca Yutacan.

Promotiecommissie

Tevens werd door Gerard Gardien, Projectleider Product Specifieke Promotie bij Royal FloraHolland, een korte presentatie verzorgd over de stand van zaken met betrekking tot de promotiecommissie Alstroemeria die hij ondersteuning biedt. Behalve voorzitter Karolien Tesselaar bestaat de commissie uit een viertal kwekers en veredelaars Royal van Zanten, Könst en Hilverda Kooij. Concept Factory, de uitvoerende partij, wordt in de commissie vertegenwoordigd door Inge Vervoort.
In zijn presentatie werd door Gerard Gardien de stand van zaken rond de promotieactiviteiten belicht. "Diverse creaties met Alstroemeria, zowel online als offline, worden gedeeld in samenwerking met Flower Factor en Bouquet Tales en via 365 dagen bloemen wordt ook in het najaar van 2019 deelgenomen aan Burendag."

Roadshows

"Met roadshows worden de promotiepijlen op de bloemist gericht. Deze doen het goed en na het Plantion, Veiling Rhein Maas en de Pyramide staat er op 2 juni nog een roadshow bij FloraZon op het programma. Hierbij wordt het Alstroemeria campagnebeeld 'échte schoonheid zit van binnen' direct bij de bloemist onder de aandacht gebracht, evenals de bloem zelf.
Aan de roadshows wordt ook een verkoopactie gekoppeld en beelden en content worden aangereikt om te delen op de sociale kanalen. Roadshows worden eveneens ingezet om ook de Duitse bloemist te bereiken tijdens Festivals der Flora op 7 september in München en op 14 september in Baden-Baden. Doordat dit in samenwerking met FleuraMetz gebeurt, worden 750 Duitse bloemisten bereikt en is er een directe koppeling met de verkoop."

Promotieplan

Tot besluit vestigde Gerard Gardien de aandacht op het Promotieplan voor de periode 2020-2022, waarvoor eerst de FPC nog akkoord moet geven voordat dit in het komende najaar in stemming wordt gebracht bij de leden. In het nieuwe plan komt de regie wat meer bij de promotiecommissie te liggen.

De Alstroemeria campagne 'échte schoonheid zit van binnen' is onderdeel van het Promotieplan 2017-2019. Met de succesvolle campagne is het verrassingseffect van deze prachtige bloem centraal gesteld. Ook in het nieuwe promotieplan zal Astroemeria blijven verrassen.

Geel in vele variaties.
Een geweldige tekening in hart en bloemblaadjes.
Kleurrijke grote toeven.
Eén grote ode aan een zo bijzondere bloem.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant