Logo bloemenkrant.nl
Foto: walter landesbergen
Bloemen in Beweging

Theater van het product

"Laat klanten participeren in het veilpunt"

"Jammer dat je niet op een donderdag kon komen, dan is de tribune goed bezet en staat de hal vol met karren prachtige handel. De vrijdag is een stuk rustiger."

Door Walter Landesbergen

De Bloemenkrant is op bezoek bij Gerard Bolhuis, eigenaar van Bloemen-Mozaïek, een keten van bloemenwinkels in Groningen en omgeving. Daarnaast is Bloemen-Mozaïek gevestigd op de Cash & Carry in Eelde. Bolhuis is lid van de vakvereniging Flora Futura.
We zoeken een plekje aan de koffietafel in de Cash & Carry, waar vakmensen onder elkaar gedachten uitwisselen over het vak. Bijvoorbeeld over de klok, over het kennisniveau en het onderwijs en over het assortiment. Vooral de fysieke klok en het assortiment houden de gemoederen bezig.

Fysieke klok

Bolhuis: "De fysieke klok is voor de vakspecialist een geweldig instrument om aan onderscheidend assortiment te komen en biedt voor de kweker de beste kans op de hoogste prijs.
Die levende etalage is voor koper en kweker van groot belang. Bij fysieke handel springen de verschillen in cultivars direct in het oog. Bij digitale plaatjes is dat niet altijd en soms zelfs helemaal niet het geval. Daarbij is de fysieke klok een zeer efficiënt instrument. In een paar uur tijd koop je het assortiment bijeen dat niet veel later bij je op de stoep staat.
Een fysieke klok brengt je ook in de verleiding om bij te kopen. Wie komt niet van de tribune met meer handel dan hij van plan was te kopen. Maar wel handel wat je assortiment verrijkt.
Ook de kweker heeft voordeel bij de fysieke klok. Want ook voor hem geldt dat onderscheid beter wordt gemaakt voor de tribune dan voor de pc. Op de pc gaat zijn onderscheidende product op in de massa, met alle prijsconsequentie van dien.
De fysieke klok is onmisbaar. Inkoop, contacten met collega's en veiling, de fysieke klok biedt het allemaal."

Theater

"Ik zie de klok als een theater waarin alle producten aan je voorbij trekken. Het is een beleving. In het echt worden al je zintuigen optimaal geprikkeld. Virtueel is en blijft toch een afgeleide.
Fysieke handel die je kan ruiken en voelen zorgt voor een verhoogde alertheid, terwijl digitaal inkopen slaapverwekkend kan zijn."

Let wel: digitaliseren moet... maar de fysieke klok moet mee veranderen."

Eelde

Bolhuis: "In Eelde zitten we verder weg van de grote veilingen en besliscentra. We moeten er harder aan trekken. Dat hebben we ook gedaan. De laatste 5 jaar is hier een betrokken kopersgroep opgestaan die initiatieven neemt ter versterking van het veilpunt.

We stimuleren RFH om met ons mee te doen, maar dat loopt niet soepel. We zullen samen moeten ondernemen om te overleven. Naast het verbeteren van de fysieke klok kunnen we ook op andere gebieden voordeel behalen.
In het verleden werd ketensamenwerking vaak van bovenaf gepusht, maar die initiatieven bereikten niet de basis. Met onze klantgroep en Flora Futura kan daar nu verandering in komen.

Een van de ideeën is om naast kwekers ook klanten te laten participeren in het veilpunt. In de praktijk is het veilpunt voor veel klanten al belangrijker dan voor de meeste aanvoerders.

Daarnaast zouden we samen met kwekers iets richting de consument kunnen doen, want die komt tenslotte bij ons in de winkel.

Het nadeel van de kleine veiling Eelde kan dus evengoed een voordeel blijken. Juist hier, in een min of meer geïsoleerde, regionale setting, kan geëxperimenteerd worden met een nieuw samenwerkingsmodel.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden