Krista van der Eijk
Krista van der Eijk Foto: walter landesbergen

We liften mee op de groene duurzame lifestyle trend

Algemeen Bloemen in Beweging

Krista van der Eijk: "Ik wil met hydroponie blijven innoveren en blijven verbazen." 

Meer dan een kilometer lang zijn de kassen waarin zo'n 30 verschillende soorten tropische groene kamerplanten worden gekweekt. Op milieuvriendelijke wijze. Met niet meer energie en grondstoffen dan nodig zijn voor de teelt en met zoveel mogelijk biologische bestrijdingsmiddelen.

Van der Eijk Plant uit Woubrugge, sinds 1948. Met aan het stuur de derde generatie: Edwin van der Eijk (marketing en sales), zus Karin van der Eijk (teelt en new business) en partner Hein Visser (financiën en P&O).

Door Walter Landesbergen

Het is een verhaal dat door veel familiebedrijven in de sierteeltsector verteld kan worden. Van generatie op generatie prachtige producten maken en verhandelen. Zo was is, zo is het en zo zal het blijven.
In het geval van VDE plant niet helemaal dus. De laatste jaren heeft het bedrijf een nieuwe activiteit ontwikkeld: hydroponie.

Krista van der Eijk: "Hydroponie is het laten wortelen en groeien van planten in water."

Toeval

Sinds een jaar of drie is Krista, de vrouw van mede-eigenaar Edwin van der Eijk, verantwoordelijk voor deze tak.
Krista: "Het begon eigelijk toevallig. Een leverancier van groene planten vertelde eens dat zijn planten ook heel goed op water konden staan. Dat was in 2014. Toen zijn we dat gaan uitproberen. Verrast door het resultaat zijn we januari 2017 serieus aan de slag gegaan met hydroponie."
"We hebben de tijd wel mee. Neem nu bijvoorbeeld de OGreen-lijn van Noviflora. Groene kamerplanten zijn prominent onderdeel van een lifestyle die draait om natuur en gezondheid. In die groene revolutie past hydroponie perfect, omdat het ook nog eens laat zien hoe een plant leeft. Die prachtige wortels in een glazen pot met water… het is letterlijk back to the roots."

Onbevangen

Als ex-politievrouw stortte Krista zich op de hydroponie. "Misschien is mijn niet groene achtergrond juist een voordeel. Onbevangen en weinig geremd door kennis ging ik aan de slag. In mijn hoofd zag ik het eindresultaat waarnaar we hebben toegewerkt: planten in glazen vazen zoals het bij de mensen thuis zou kunnen staan.
Het was een weg met hindernissen, waarbij ik gebruik heb gemaakt van alle kennis die binnen het bedrijf aanwezig is en die ik me eigen moest maken. Welke soorten zijn geschikt, hoe is de verzorging, hoe spoel je wortels schoon, welke vazen gebruik je?
Nu we drie jaar bezig zijn, met inmiddels een hydroponie-team van drie mensen, mogen we best trots zijn dat we zo iets moois aan ons bedrijf hebben toegevoegd."

De clusia rosea princess is het paradepaardje van de Intenz Home collectie. Met haar leerachtige ovaalgevormde, glanzende bladeren een echte blikvanger en een topper onder de luchtzuiveraars.

Bijdrage

Partner in het bedrijf Hein Visser schuift aan om dit te bevestigen. "Als financieel man ben je toch in eerste instantie een controleur. Nieuwe business is nodig, maar het moet allemaal wel binnen verantwoorde kaders. Het mag niet ten koste gaan van onze huidige activiteiten en moet bovendien bijdragen aan het bedrijfsresultaat.
Vergis je niet, een nieuwe activiteit vergt niet alleen behoorlijke investeringen, extra personeel, voorraad van plantmateriaal en glaswerk, ook in je organisatie verandert er het een en ander.
Niet elk bedrijf zal zich zoiets kunnen veroorloven. Je moet er een bepaalde omvang en portemonnee voor hebben. Maar, zoals het er nu voor staat, is er sprake van een geslaagd experiment, zaak is nu om het verder te ontwikkelen zodat het een duurzame plaats krijgt in VDE."

Concept Store

Daaraan wordt hard gewerkt. Nieuwe plantensoorten worden getest en er komt een nieuwe glaslijn, waarbij de planten in de vazen worden belicht. Zeer decoratief.
Ook aan de marketing wordt stevig getrokken. Business to business zijn de exclusieve soorten van VDE al een tijdje herkenbaar onder een eigen merknaam - Intenz Home - en in de inloop van de kwekerij is een ruimte ingericht als concept-store. Klanten kunnen hier inspiratie op doen. Op zaterdagen zijn zelfs consumenten van harte welkom.

De handel pakt hydroponie goed op. Riviera Maison en Intratuin bieden het aan in hun winkels. Niet in de laatste plaats, omdat hydroponie ook in de trend aangevende media aandacht krijgt, zoals VT Wonen.
Om de producten van VDE plant goed herkenbaar te maken is er een speciale, natuurvriendelijke, smaakvolle, kartonnen hoes, die van het product een echt cadeautje maakt. Voor jezelf of voor een ander.


Wie thuis geïnspireerd wil worden, kan op de social media-kanalen van VDE terecht, voor content en sfeerbeelden.

website
https://www.vdeplant.nl/

instagram
https://www.instagram.com/intenz_home/

Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant