Logo bloemenkrant.nl
Foto: BK
Bloemen in Beweging

De toekomst is groen

Als formule-bouwer verwierf hij naam bij Ranzijn. Hij maakte van de dierenafdeling een interactieve attractie, compleet met dierenartsenpraktijk. Een schot in de roos. De bezoekersaantallen stegen. Daarvoor, bij Life & Garden, introduceerde hij een onderscheidend lifestyle concept, waarmee het toch wel zakelijke tuincentrum werd vervrouwelijkt.


Door Walter Landesbergen

Nu is Peter Paul Kleinbussink alweer vier jaar de hoogste man bij Intratuin. Niet alleen bracht hij rust en stabiliteit terug in de organisatie, hij doet daar ook weer waar hij zo goed in is: samen met zijn team winkels aantrekkelijker maken. Dat is te zien in Deventer, waar in de Intratuin-vestiging alle nieuwe formule-onderdelen te zien zijn. Intratuin 3.0. is zintuiglijk en gastvrij.

Lifestyle

Kleinbussink: "Onze winkels veranderen steeds meer van een verzameling van functionele afdelingen naar een symbiose van belevingswerelden. Het nieuwe Intratuin wil inspireren, vertellen, verrassen en verwennen. Dat doen we voor binnen, buiten en met eten en drinken.

In onze kamerplantenafdeling bijvoorbeeld, die we binnenleven noemen, combineren wij groen en accessoires tot een sfeervol geheel gepresenteerd in stijlgroepen en lifestyle. Precies zoals het bij de mensen thuis zou kunnen staan.

Onze kennis krijgen we uit onderzoek en van trendwatchers, maar nog het meest van de winkelvloer zelf, waar de ondernemer exact weet voor welk publiek hij het doet.

Het huidige winkelen is meer een kwestie van free flow. Het denken voor de klant met daarbij de gedwongen routing is achterhaald. Niet de winkel is leidend, maar de klant. Die bepaalt waar, wanneer en hoe hij winkelt. Het is onze taak om dit zo goed mogelijk te faciliteren.

Daar hoort digitaal bij. Vandaar dat Intratuin stap voor stap omni-channel wordt. Wij willen ook de thuis winkelende klant bedienen. Al blijft de winkel onze prioriteit. Een digitaal kopende klant laten we het liefst producten afhalen in de winkel, dat blijft toch ons visitekaartje."

Onderscheid

Kleinbussink: "Door de digitale wereld wordt het trouwens wel steeds lastiger om je te onderscheiden. Alles is overal te koop. Vergelijken en prijswinkelen is de standaard geworden.
Daarom besteden wij steeds meer aandacht aan sourcen en designen. Onze inkopers en designers zijn druk met het ontwikkelen van eigen producten en lijnen. Voor ons de manier om iets aan te bieden, wat je nergens kan krijgen."

Groen

"Groen is zeker de komende 10 jaar booming. Daar willen wij van profiteren, door onze autoriteit van groenspecialist te onderstrepen met bijzondere producten en concepten. Voorbeelden hiervan zijn de concepten die wij ontwikkelden met partners zoals Van der Starre, Addena, Air so Pure en Smit. Maar we willen meer, want in het groen valt nog een wereld te winnen. In dat opzicht kan het contact met kwekers beter, ook van onze kant. Zeker ook omdat we de komende jaren levend groen verder willen verduurzamen.

"Het contact met de kwekers kan beter, ook van onze kant."

De voorwaarden die wij aan producten stellen zijn steeds dezelfde. Ze moeten het gemak dienen, leuk zijn en bijdragen aan het resultaat. Daarbij letten we sterk op het milieu-aspect. Is het verantwoord gemaakt?
En we willen de biodiversiteit bevorderen. Vandaar de actie Tegel eruit, Plant erin die we samen met Groei & Bloei voeren."

Intratuin heeft 52 vestigingen in Nederland, 3 in België en 10 in Duitsland. Op het hoofdkantoor werken circa 120 mensen. Het management bestaat uit 9 personen: 6 vrouwen en 3 mannen.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden