Logo bloemenkrant.nl
Foto: walter landesbergen
Bloemen in Beweging

Oogstdatum

"Dat wij niet werken met een oogstdatum is vreemd voor een sector die in versproducten handelt."

vervolg van het artikel Lijnrijder is premium

Timmermans: "Voor een grotere betrouwbaarheid wil de vakvereniging Flora Futura zich hard voor maken. Als sierteeltsector moeten wij streven naar een kwalitatief uitstekend product. Het is nu eenmaal niet zo dat bloemen en planten een primaire levensbehoefte zijn. Consumenten kunnen aan zoveel andere dingen hun geld uitgeven.

Alleen door dag in dag uit, jaar in jaar uit een kwalitatief goed product te leveren, kan de sector blijven draaien. Wie geen goed product levert, raakt klanten kwijt."


Foto's

"En toch nemen we risico's op het gebied van kwaliteit. Neem nu de foto's. Het gebeurt nog te vaak dat foto's die bij de productinformatie staan niet of niet nauwkeurig genoeg de aangeboden partij weergeven. Ook over het fototijdstip zou je nadere afspraken kunnen maken en over de wijze hoe iets in beeld wordt gebracht. En, waar dat nodig is, is het in beeld brengen van meerdere stadia gewenst, tot aan de kar.
In ieder geval moet een partijfoto een vlag zijn die de lading dekt. Wat de klant ziet (en wat wordt doorgevoerd in de webshops die direct via vmp-koppelingen gekoppeld zijn aan Floramondo en Floraxchange), moet hetzelfde zijn als wat de klant krijgt."

Barcode / QR-code

"Behalve het beeldmateriaal kan ook de geschreven informatievoorziening beter. De S-codes die Floricode hanteert, voor onder andere rijpheid, hoogte, kleur, potmaat, lengte van de stelen enzovoorts, kunnen worden uitgebreid. Waarom voegen we binnen dit systeem - en nu heb ik het vooral over snijbloemen - niet nog een code toe? Die van oogstdatum!
Hoe nauwkeuriger de informatievoorziening is, hoe groter de betrouwbaarheid. En waar kun je verbeteringen beter doorvoeren dan bij de bron?
Wat Flora Futura betreft zouden de meest essentiële kenmerken van een aangeboden partij bloemen en planten vastgelegd moeten worden. Dat zou in een bar- of QR-code kunnen. Dergelijke transparantie bevordert de kwaliteit en voorkomt teleurstellingen verderop in de keten."

Oogstdatum

Timmermans: "Dat wij nog niet werken met een oogstdatum is eigenlijk vreemd voor een sector die in versproducten handelt. De roep erom lijkt me ook urgenter dan ooit, gezien het feit dat RFH uit voorraad wil gaan leveren. Vanuit de koelcellen dus.
Maar wie vertelt de handel hoelang een product al in de gekoelde ruimte staat? Dat is nu gissen.
Het zal vaak goed zijn, maar het kan ook mis gaan. En dan krijg je te maken met imago-schade die niet 1-2-3 herstelt. Niet binnen de keten, en zeker niet bij de eindgebruiker, de consument."

Ketenverantwoordelijkheid

"Flora Futura ziet kwaliteit als een ketenverantwoordelijkheid. Graag gaan we hierover met onze leden in gesprek. Kwekers en handel hebben immers hetzelfde doel: de consument zo goed mogelijk bedienen.
In deze vorm van samenwerking is het even aan elkaar wennen. Maar bij het succesvol vermarkten van producten werkt nu eenmaal zo: wie in staat is om aan de behoefte van de opvolgende schakel in de keten te voldoen, die wordt daarvoor beloond en verdient letterlijk zijn plekje in de markt."


Meer informatie over de SLB is te vinden op de site van de VGB:
https://www.vgb.nl/page/254/lijnrijders-slb.html

Meer informatie over Flora Futura is te lezen op www.florafutura.nl

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden