Logo bloemenkrant.nl
Foto: Walter Landsebergen
Bloemen in Beweging

Lijnrijder is premium

"Als de klok 100% voldoet, kun je er alles vinden wat je zoekt."

Lex Ebus, bestuurslid van de VGB, betitelde de lijnrijders eens als het visitekaartje van de sierteeltsector. Naar alle uithoeken in Europa brengen zij een exclusief en breed assortiment bloemen en planten. Authenticiteit, vakmanschap en ultieme service zijn de labels die je op de lijnrijder kan plakken. En als er een segment is in de sector dat kennis heeft van zijn klant, dan is het wel de lijnrijder.

Door Walter Landesbergen

Elke geschoolde marketeer zou zeggen: het ideale plaatje. Maar in een wereld die sterk digitaliseert zijn er hobbels op de weg voor de lijnrijder.

De Bloemenkrant sprak met Frank Timmermans over deze veranderende tijd. Als lijnrijder en als voorzitter van de vakvereniging Flora Futura geeft Timmermans hier zijn visie over het fenomeen kwaliteit. Kwaliteit van het product, van het koopproces en van de sector.


Premium

Timmermans: "Dat heeft Ebus mooi gezegd. En ja, de lijnrijder is premium. Dat is onze rol in de keten. Wij leveren aan de gespecialiseerde vakhandel. Voor onze klanten zijn wij altijd op zoek naar bijzondere producten, de zwaarste kwaliteit, de langste rozen, aparte kleuren et cetera.
Ik vind dat de lijnrijder ook voorop moet lopen als het gaat om het aanbieden van innovatieve producten en duurzaamheid, zoals bijvoorbeeld kartonnen trays en kokos potten. Natuurlijk doet de prijs ertoe. Maar daarop worden wij niet doorslaggevend beoordeeld."

"De lijnrijder moet vooroplopen."

"Het bij elkaar zoeken van de handel is wel complexer geworden. Mooiste podium blijft de klok. Als die 100% voldoet, kun je er alles vinden wat je zoekt. Op geen andere manier kan je zo snel kopen en wordt er zo snel geleverd. Als Stuurgroep Lijnrijders Bedrijven zijn wij dan ook voor een sterke klok. Wat niet wil zeggen dat we geen gebruik maken van nieuwe inkoopmogelijkheden.
Er zijn inmiddels 10 tot 15 digitale inkooppodia die een verrijking zijn om een mooi assortiment bij elkaar te krijgen. Bovendien maakt de techniek het mogelijk om je klanten mee te laten kopen. In dat opzicht moet ik RFH een groot compliment maken, de coöperatie faciliteert dit uitstekend."

Diversiteit

Timmermans: "Aan de andere kant ben ik er geen voorstander van dat RFH vraag en aanbod wil monopoliseren, zoals de aanzet daartoe door de fusie Floriday en Blueroots.
Een florerende sector is gebaat bij diversiteit, en, wat nog belangrijker is, het lijkt me niet goed als alle marktkennis in een en dezelfde hand komt."

Betrouwbaarheid

"Natuurlijk weten wij lijnrijders veel van onze klanten. Bij sommigen kom je al tientallen jaren wekelijks over de vloer. Je weet precies wat je klant wil en waar zijn klanten behoefte aan hebben. Toch word je nog wel eens verrast.

Bij een tevredenheidsonderzoek onder mijn klanten werd onze betrouwbaarheid als best beoordeeld. Nog boven kwaliteit en prijs. Die betrouwbaarheid had vooral betrekking op de service. Daar keek ik van op. Ik vond dat een geweldig groot compliment.
Toch zijn er juist op het punt van kwaliteit zorgen binnen het vak. Met name bij de bloemenklok. Die wordt niet altijd gebruikt waarvoor die is bedoeld. Maar ook in het koopproces zelf valt er nog het een en ander te verbeteren."

lees verder in het artikel Oogstdatum

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden