Afbeelding
Foto: BK

Klok: super belangrijk

Algemeen

Voor de rubriek Bloemen in Beweging sprak de Bloemenkrant met Aad van den Enden, Manager Commerciële Operatie, en Arie Bezemer, Teammanager Operatie Veilen Planten, beiden van Royal FloraHolland. Het gesprek vond plaats op de onlangs gehouden en drukke Trade Fair in Naaldwijk. De heren lieten er geen gras over groeien.

"De klok", zo begon Van den Enden het gesprek, "is voor Royal FloraHolland super belangrijk."

Door Walter Landesbergen

Van den Enden: "De klokomzet van RFH bedraagt zo'n 2 miljard en van de directe verkoop 2,4 miljard euro. Van de bloemen ging 63% via de klok en van de planten 21%. Overall gaat dus circa 45% van de handel via de klok. De klok is nog steeds ons kloppend hart.
En dat zal voorlopig zo blijven. Kijken we naar de laatste 10 jaar, dan zijn de cijfers met betrekking tot de planten stabiel. Wel is het zo, dat het klokaandeel bloemen per jaar met ongeveer 3% terugloopt."

Businessmodel

Van den Enden: "RFH streeft naar open marktplaats. We willen zoveel mogelijk vraag en aanbod bij elkaar brengen. De joint-venture met Blueroots brengt het aanbod op Floriday in nauwe verbinding met de vraag vanuit de handelshuizen. Dit is dan ook een logische strategische doorontwikkeling om onze marktplaats te versterken."
Van den Enden: "Binnen ons businessmodel blijft de inbreng van de klok substantieel. Behalve een efficiënt prijsvormingsinstrument, is de klok ook sterk in het maken van vele transacties in korte tijd, heeft het een etalagefunctie en biedt het afzetzekerheid. Vandaar dat ons er alles aan gelegen is om de klok te versterken.
Dat doen we via verschillende beleidslijnen, zoals het verder ontwikkelen van landelijk veilen, het verbreden van het assortiment, verdere digitalisering met Kopen op Afstand en Klokvoorverkoop, en het verbeteren van de kwaliteit en dienstverlening."

Versterken klok

Bezemer geeft een aantal concrete voorbeelden van versterken van de klok. "Het in het leven roepen van de Ophoudprijs is een wijze van veilen, waarbij we de niches beschermen door niet te verkopen onder een bepaalde prijsgrens. Dat geeft aanvoerders van exclusieve, wat duurdere producten prijszekerheid.
Het werken met klokvoorverkoop heeft een vergelijkbaar doel.
KOA is een ander voorbeeld. KOA heeft zich in 1 jaar tijd bij de planten ontwikkeld van 35% naar 54%. Omdat wij met KOA klanten in staat stellen om hun klanten op de klok te laten kopen, komen er meer vingers aan de knoppen."

Kwaliteit

Bezemer: "Omdat handel op vertrouwen gebaseerd is, waken we over de kwaliteit van de producten. Productinformatie en bijbehorende foto's moeten betrouwbaar zijn. Zo halen we per week 500-1000 karren uit het aanbod, omdat de informatie niet strookt met de partij die daadwerkelijk wordt aangeboden.
De schouw-app zorgt ervoor dat klanten aanbod dat ze willen kopen bij het langslopen van de partijen, kunnen markeren voor aankoop via KOA. Verder is onze dienstverlening verbeterd door kortere doorlooptijden op de klok, het minimaliseren van storingen en manifesteert de veilingmeester zich nadrukkelijker als schakel tussen koper en verkoper."


Meeting Point

Bezemer: "Het is wel zo, dat door digitale en directe verkoop de tribune als meeting point aan belang inboet. Maar ook daar werken we hard aan alternatieven. Bijvoorbeeld met de ondersteuning bij het realiseren van de prestatiemogelijkheden bij de klok, het organiseren van beurzen zoals de Trade Fair en het stimuleren van meet & greets.

Van den Enden: "In vergelijking met zomer en najaar van 2017, toen de discussie over het sluiten van afmijnzalen ontstond, voltrekken de nieuwe ontwikkelingen zich nu meer als een organisch proces. Een goede manier om vertrouwen terug te winnen."

Afbeelding
Afbeelding
Arie Bezemer (l) en Aad van den Enden (r).
Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant