Afbeelding

Floradecora biedt op termijn veel kansen

Algemeen

Op het eerste gezicht lijkt het bij 2Dezign alleen maar glitter en glamour. Maar wie de moeite neemt wat verder te kijken ontdekt dat een goed marketingconcept alleen kan ontstaan als alle neuzen dezelfde kant opstaan.

Een brede marktkennis, goed luisteren naar de klant en driedimensionaal kunnen denken zijn de volgende stap. Immers, het is het totaalplaatje dat loont.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"In tegenstelling tot wat men vaak denkt komt een marketingconcept niet aanwaaien", stelt Rudi Tuinman die samen met Pascal Koeleman invulling geeft aan 2Dezign. "Hier komt ontzettend veel bij kijken. Want denk je het ei van Columbus gevonden te hebben, dan nog kan het zomaar zijn dat wat voor het ene product wel werkt, bij een ander product niet lukt. Dit was bijvoorbeeld zo bij Gerbera, maar bij Chrysant en Lisianthus werkte het weer wel. Ook wordt een goed concept na een eerste succes niet altijd verder opgepakt waardoor het een vroege dood sterft of trekt een klant er slechts één onderdeel uit en komt er dan te laat achter dat dit zonder totaalplaatje niet werkt."

Not showing is not sold

De weg naar een goed marketingconcept is er daarom een van hobbels en bobbels en zowel Rudi als Pascal benadrukken dat het overbrengen van de kern van het verhaal richting klant essentieel is. "Heb je eenmaal de juiste toon te pakken dan werkt het," zegt Pascal. "Alleen waar we soms tegenaan lopen is dat men denkt dat het ontwikkelen van marktconcepten bij ons veel te duur zou zijn zonder dat een offerte is opgevraagd. Dit zou verrassend anders kunnen zijn, maar aan de andere kant begrijpelijk want van nature heeft het vak een hekel aan promotie omdat het geld kost en het effect ervan heel moeilijk meetbaar is. Gelukkig ziet men steeds vaker in dat goede marketingconcepten zich bewijzen en dat not showing is not sold."

Doelpunt scoren

Intussen komt men ook tot de ontdekking dat promotionele internetacties niet het ultieme verdienmodel zijn gebleken en wordt internet meer gezien als een servicetool. "Vernieuwingen zullen klanten daarom eerder in goede marketingconcepten vinden als investering in de toekomst." Hoe dit werkt legt Pascal uit in voetbaltermen. "Hoe groter de clubs, hoe mooier zij in beeld willen. Allemaal moeten ze een wedstrijd van 90 minuten spelen, maar als er binnen 10 minuten geen doelpunt wordt gemaakt raken de spelers in paniek. Juist dan is het zaak rustig te blijven en zo goed mogelijk te blijven spelen om toch dat doelpunt te scoren."

Kansen op termijn

Een praktijkvoorbeeld is Floradecora, een vreselijk moeilijk project dat echter op termijn veel kansen biedt. "Ook hier verwachtte men direct resultaat" zegt Rudi. "Dat is onmogelijk en tussentijds het spel veranderen werkt niet" zegt Rudi. "Vooral als je zoekt naar echte vernieuwing. Dat kost tijd. Dümmen Orange, partner van FloraDecora vanaf het eerste uur, gelooft wel in dit concept. In de prachtige stand van Dümmen Orange was daarom onder andere Sonja Dümmen zelf aanwezig om de beurs mee te beleven. Van de negatieve informatie die haar eerder had bereikt bleek niets te kloppen. Integendeel, zij ervoer de beurs zelfs positiever dan verwacht. Op de beursvloer waren acht leveranciers aanwezig die met schitterende kant-en-klare verkoopconcepten echt iets te bieden hadden wat met succes ontvangen werd."

Televisie

Bovendien werken promotionele acties bij bloemisten, retailers en groothandelaren volgens Pascal alleen als ze met emotie zijn bedacht. "Royal FloraHolland CEO Steven van Schilfgaarde is zo iemand die open staat voor emotie en bijvoorbeeld veel potentie ziet in het cadeausegment.
Elk product dat door BV Nederland wordt geleverd wordt immers verwerkt. Vergelijk hiervoor maar eens een krop sla in de voedingsindustrie die in meerdere sla variaties in zakjes wordt verkocht met een boeket.

Ook hieraan ligt een verkoopconcept ten grondslag en weet de voedingsindustrie als geen ander dat deze concepten nog beter werken in combinatie met kookprogramma's op televisie ter inspiratie. Dat zie je inmiddels ook bij de tulpen die op dezelfde wijze worden vermarkt. Echter, te vaak nog roept men langs de zijlijn bij andere producten vanuit het verleden, terwijl we in de toekomst moeten scoren. 2Dezign helpt mee deze stap te maken."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant