Afbeelding
Foto: Melinda-lou v/d Linden

Handel

Algemeen

Mooi natuurlijk dat de eerder in concurrentiestrijd gewikkelde digitale platforms Blueroots van Dutch Flower Group (DFG) en Floriday van Royal FloraHolland in elkaar zijn geschoven.

De veiling participeert nu voor de helft in Blueroots en daarmee startte een joint venture. Had ik eigenlijk eerder verwacht, want begin november beloofde CEO Marco van Zijverden van DFG dat er voor het einde van het vorige jaar nieuws over samenwerking zou komen. Maar ik denk dat er nog wat financiële plooien vielen glad te strijken. Intussen participeert de veiling nu wel weer in (initiatief van) een handelsbedrijf. De partijen zien dat als gezamenlijke investering in versterking 'van de internationale concurrentiepositie van de Nederlandse sierteelt', stond er in een persbericht. Lofwaardig, lijkt me, maar natuurlijk wel iets totaal anders dan het zich terug trekken van RFH uit handelsbedrijven, zoals enkele jaren geleden met veel tamtam aangekondigd. Handelaren waren klanten en die moest men niet met producenten vermengen, werd toen gezegd. Na het 'aankoopmoment' zou RFH niks meer doen, waar zij zich overigens nooit aan hield, want zij wilde de gehele keten tot aan de consument beïnvloeden. Toenemende digitalisering leverde waarschijnlijk een totaal ander afzetmechanisme voor de sierteelt op. Maar als men die tóch internationaal op de kaart wil zetten, wordt het misschien tijd handelaren ook als lid van de veiling toe te laten. In overeenstemming met wensen ik al decennia in handelskringen hoor…

Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.
 

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant