Afbeelding
Foto: greenhouse marketeers

Nieuwe duurzame tuinbouwdriehoek

Algemeen

Greenhouse Marketeers, Fair Flora en Bamboo Village Uganda vormen een nieuwe duurzame driehoek binnen de glastuinbouw.

Telers kunnen bij hen hun footprint laten berekenen, hun producten vermarkten onder een duurzaam label én hun CO2-uitstoot compenseren. "Een mooie combinatie die de sector kan helpen om verder te verduurzamen", aldus initiatiefnemer Henri Potze.  
 
Op 1 april a.s. geeft Henri Potze na vier jaar als directeur van Stichting Benefits of Nature het stokje door aan een nieuw bestuur. Hij gaat zich richten op drie relatief nieuwe ondernemingen die gezamenlijk een meerwaarde moeten vormen voor de tuinbouw. Een van die bedrijven is Fair Flora (fair-flora.com), dat met een herkenbare uitstraling, een breed aanbod en een groeiend aantal afzetkanalen hard op weg is om hét duurzame bloemen- en plantenlabel te worden. Voorwaarde om dit label te mogen voeren is dat de ecologisch footprint van het product is berekend. Daar komt Greenhouse Marketeers (greenhousemarketeers.com) in beeld. Het bedrijf brengt in kaart wat de milieu-impact van bedrijven en producten is. "Als dat eenmaal inzichtelijk is, stellen de experts van Greenhouse Marketeers samen met de teler een verbeterplan op. Hiermee kan men de processen optimaliseren, de CO2-uitstoot verlagen en uiteindelijk ook kosten besparen", aldus Potze. "En wij helpen de bedrijven ook bij het uitdragen van hun duurzame boodschap." 
 
CO2 Compenseren 
Berekenen, verbeteren en verkopen dus. Maar er is meer. Met de oprichting van Bamboo Village Uganda (bamboovillageuganda.com) kunnen telers nu ook hun CO2-uitstoot compenseren. Door bamboe aan te planten in Oeganda, wordt CO2 uit de lucht geabsorbeerd, waardoor er minder koolstofdioxide in de atmosfeer komt. Zo wordt de opwarming van de Aarde tegengegaan. Tegelijkertijd vormen de plantages ook een bron van werkgelegenheid en worden veilige huizen gebouwd voor de lokale bevolking. Telers die mee investeren in de aanplant van bamboe kunnen hun eigen CO2-uitstoot dus neutraliseren, maar dragen ook direct bij aan de ontwikkeling van een van de meest kwetsbare regio's in de wereld.  
 
Fachjan (fachjan.nl), producent van tropische planten in Honselersdijk, compenseerde zo al de volledige CO2-uitstoot van 2017 en 2018. "Wij waren al langer bezig met vergroenen, maar hoe vertel je dat aan de markt? Je moet het immers ook kunnen bewijzen. Zo zijn wij bij Fair Flora terecht gekomen", laat directeur Fred Janssen weten. Op basis van harde cijfers kan nu worden aangetoond hoe de duurzaamheidsscore was en is. En Fachjan werkt inmiddels 100% CO2-neutraal door te investeren in bamboe. "We wilden het goed doen of niet. Door 'all the way' te gaan kunnen we nu trots laten zien dat we écht goed bezig zijn." Janssen hoopt dat veel collega's volgen. "Dit moet de nieuwe standaard worden in de sector. Vergroenen vraagt om een investering, maar omdat je kunt aantonen wat je doet, betaalt zich dat op termijn ook terug."  
 

Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant