Afbeelding
Foto: W.H.Zandbergen

Christmasworld/Floradecora 2019

Algemeen

Drie jaar geleden startte Sandra Balk haar eigen bedrijf, Creatizz- promotie voor de sierteelt. Een nieuwe stap. Voor de Bloemenkrant ging ze naar Christmasworld en Floradecora. Ze kwam geinspireerd terug in Nederland. Na de Royal FloraHolland Trade Fair, bezocht ze de IPM in Essen. Groots, internationaal en divers.

Direct daarna tekende ze in voor de bijzondere beurzen in Frankfurt. Beurzen waar Rudi Tuinman en Pascal Koeleman van 2 Dezign bij betrokken zijn. 'Nu wilde ik zelf kijken waar mensen enthousiast over zijn, maar ook waarover mensen een oordeel over vellen zonder dat zij er zijn geweest. Dus op naar Christmasworld/ Floradecora; eerst zien, dan oordelen."

"Ik wilde er echt een hele dag kijken, de sfeer opsnuiven en al het moois bekijken. De Frankfurter Messe; een zeer groot gebouw, veel roltrappen en loopbanden plus pendelbussen tussen de diverse hallen. Het was echt groots en ik kon direct merken dat dit zeer professioneel was georganiseerd. Zelf ben ik ben erg gevoelig voor beursstands. Als je er voorbij loopt moet je direct getriggerd worden door het 'WOW- effect'. De eerste blik bepaalt veel. Zelfs een aankoop. Elke beursstand was een verhaal op zich.

Nieuwe markten

De Galleria met Floradecora inclusief het nieuwe concept The Retail BLVD en Kinemona Vintage in hal 12 waren het domein van 2Dezign. De twee creatieve inspirators laten hier zien wat verleiden is. Voor mij was het een droomwereld. Alles sprankelde, was kleurrijk, zelfs het tapijt was goud, een doordacht concept. Hier word je echt blij van, krijg je energie, hier gebeurt het. Vooral de cross-overs spraken mij aan: de combinatie met nieuwe markten buiten onze sector. En inderdaad, er werd volop zaken gedaan. Eigenlijk is het zo dat alles wat je op Christmasworld en Floradecora laat zien, de wereld ingaat. Een foto, een interview; alle ogen zijn gericht op deze beurzen. Bezoekers uit de hele wereld zijn hier aanwezig, vanuit allerlei branches. Want niet inkopen op Christmasworld, is letterlijk de boot missen met kerstmis. Christmasworld is veel breder dan de naam zegt. Het geeft een bijzonder feestelijke sfeer en juist dát gevoel wordt hier gebruikt als sausje over het geheel. Want als je het slim speelt, haal je hier jaarrond orders binnen. Je presenteert een kerstcollectie naast jouw gehele collectie. Elke maand is er wel een feestje. Voor alle seizoenen komen er orders binnen.

Verleiding

Voorwaarde is wel dat je met een doordacht plan deze beurs betreedt, met concepten. Een bloem of plant is niet genoeg, het moet een geheel zijn. Zie het als een cadeautje dat iedereen wilt hebben, waarmee iedereen verleid wordt, met daarbij het stukje ontzorgen van de retail en het bieden van gemak. En of het nu gaat om een kerstcadeau of een Moederdag cadeau… dat doet er niet toe.

De regel die hier geldt: verwondering, beleving én uiteindelijk de verleiding.


Nadat Rudi en Pascal hoorden dat ik naar Christmasworld/Floradecora zou afreizen hebben zij mij de mogelijkheid geboden om de mensen achter de verleidingen te interviewen. Dat heb ik heel graag gedaan; ik was nieuwsgierig naar hun verhaal. Want waarom zijn zij hier, wat doen zij hier en wat zoeken zij hier. Wellicht inspireert het de lezer om ook zelf een bezoek te brengen aan Christmasworld, als bezoekers of misschien wel als deelnemer. Ik beveel het zeker aan!

Sandra Balk – Creatizz – Promotie Sierteelt
Foto's - Freelens Media- Wim Zandbergen

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant