Afbeelding

Geurende Freesiacampagne en Brexit-zorg

Algemeen

Geurend feestje met daarnaast de Brexit-zorgen houden de Freesia gemoederen bezig.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"Op dit moment kijken we vooruit naar de mogelijkheden om in 2019 de positie van Freesia te verbeteren", zegt Paul Borsboom, productmanager snijbloemen bij Royal FloraHolland met Freesia in zijn pakket. "2018 was voor de meeste aanvoerders geen fijn jaar. De productie bleek te laag wanneer de bloemen nodig waren en het omgekeerde deed zich ook voor. In de zomer draaiden er zelfs bloemen door wat voor Freesia ongekend is. Een aantal aanvoerders besloot hun bloemen op het gewas uit te laten bloeien. Een andere reden voor de daling was een afname van aanvoerders wegens bedrijfsbeëindiging of keuze voor aan ander product."


Brexit zorgen

Anderzijds zijn er Brexit-zorgen, waarbij de besluitenloosheid van het Brexit-kamp in het Verenigd Koninkrijk volgens Borsboom het Freesiavak voor een grote uitdaging stelt. "De economische groei in dit voor Freesia belangrijke afzetland is gedaald naar het laagste niveau sinds 2012. Geen prettig uitgangspunt om Freesia's en andere bloemen te verkopen, want de exportwaarde naar het Verenigd Koninkrijk daalde in 2018 naar 23 procent. Belangrijke afzetlanden zijn verder Duitsland, Nederland, Frankrijk en Rusland."

Desondanks staat Freesia nog altijd fier op de elfde plaats in de top 15 snijbloemen. "Week 6 was zelfs een prima week voor Freesia, wat de volgende gezamenlijke quote opleverde van de veilingmeesters van Freesia van de veilinglocaties Naaldwijk, Aalsmeer en Rijnsburg: Deze week is het veilen van de Freesia een feestje, redelijke aantallen. Kleurtjes en gemengd werden goed tot zeer goed verkocht, evenals het lichtere slag. Voor volgende week is de verwachting mooie prijzen zo voor Valentijn. Daarnaast is er vanuit het productteam Freesia extra aandacht voor betrouwbaarheid van aanvoerinformatie en het fotogebruik." Voor het benutten van kansen in de markt houdt het Freesiavak vast aan een actief promotiebeleid waarin Gerard Gardien vanuit zijn rol als Projectleider Product Specifieke Promotie een actieve rol vervult. "Voor de Freesia promotie in het voorjaar is gekozen voor een samenwerking met de promotiecampagne 365 Dagen Bloemen. De geur van voorjaarsbloemen staat hierin centraal onder het thema 'Ruik de Lente'. In de voorjaarsuitgave, die naar circa 40.000 bloemisten gaat, krijgt de Freesia een kleurrijk podium. Het blad is digitaal te zien via https://www.365dagenbloemen.nl/magazine/"

#ScentOfSpringSelfie

Flower Factor, die de uitvoering doet, zorgt ervoor dat hieraan een intensief social mediaplan wordt gekoppeld. "Twee video tutorials met geurende voorjaarsbloemen, veel close-up fotografie en video-close-ups van de geurende voorjaarsbloeiers. Op Facebook en Instagram is er eveneens een #ScentOfSpringSelfie actie gestart waarmee fans van geurende lentebloeiers zoals Freesia een selfie met het product kunnen inzenden. Uiteraard waardeert de promotiecommissie het bijzonder als kwekers zelf ook een selfie maken, bij voorkeur tussen het gewas op het bedrijf. Selfies kunnen naar redactie@flowerfactor.nl of worden gepost op ##ScentOfSpringSelfie. Meer staat op https://www.flowerfactor.nl/nieuws/selfiecontest/ Rondom het thema Ruik de Lente vinden er tijdens de actieweken (rond 21 maart) nog meer activiteiten plaats."

De freesia blijft een prachtige, geurende bloem.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant