Freesia's: Ruik de lente.
Freesia's: Ruik de lente.

Freesia is hip, trendy en onderscheidend

Algemeen

Freesia is een product dat meerdere kwaliteiten heeft zoals kleur en geur. Daarnaast wil Freesia vooral hip, trendy en onderscheidend zijn.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Het bleek tijdens de IPM Essen dat het fraaie assortiment Freesia ook een grote aantrekkingskracht heeft op het jongere publiek. Aan de lopende band lieten de jongelui zich fotograferen in de kleurrijke #FreestyleFreesia stand waarin Flower Factor de bloem vol kleur en geur in een hippe graffiti achtige setting had gepresenteerd. Voor Royal FloraHolland FPC voorzitter Thomas Akerboom (Akerboom Freesia) is hiermee het beoogde doel bereikt. "Vanuit kwekerszijde willen we juist dat ook jonge mensen verliefd worden op Freesia. Het product oogt jong en hip, maar het is nog mooier als ook de trendy bloemist dit ontdekt en meer doet met Freesia in de bloemenzaak."

Keurbeleid

De promotie van de Freesia is geïntegreerd in de Royal FloraHolland Commissie (FPC). Deze en andere taken sluiten aan bij de coöperatieve gedachte die Akerboom zo aanspreekt om deel uit te maken van dit orgaan, waarvan de afgelopen vier jaar als voorzitter. "De FPC agenda staat vol met actuele zaken. We hebben de transitie naar de Ledenraad op de voet gevolgd en hopen dat deze ingrijpende verandering goed uitpakt. We willen een betrouwbare productgroep zijn en denken mee voor een nieuwe invulling rond het keurbeleid. Je eigen vlees keuren is iets heel anders. Hoe ga je hiermee om. Daarnaast wordt vanuit de FPC de Landelijke Freesiadag georganiseerd die om het jaar plaatsvindt in het najaar. Tijdens deze dag wordt het promotieplan in stemming gebracht."

Brexit

Verontrustend vindt Akerboom het dat het aantal Freesia kwekers en het areaal weer zijn afgenomen. "Het blijft een kwestie van vraag en aanbod en gevreesd wordt dat de Brexit in het Verenigd Koninkrijk tot een recessie leidt. Dit doet de druk in de markt toenemen, want het Verenigd Koninkrijk is een groot Freesialand. Deze toenemende druk is wellicht ook een mooie aanleiding om goed in de spiegel te kijken en een aantal Freesiazaken bespreekbaar te maken. Te rauwe aanvoer en het laten veilen van in het buitenland geteelde Freesia's voor Nederlands product mag niet voorkomen en brengt schade aan in het verkoopkanaal. Met elkaar moeten we nog flink werken aan het imago van een betrouwbare productgroep."

Duurzaamheidsmolen

De Freesia is een lastige teelt waarvoor veel productkennis nodig is. De teeltkosten zijn hoog, met door het arbeidsintensieve karakter dat daarbij speelt. "Positief is de koude teelt, waardoor het gebruik van fossiele brandstoffen laag is. De koude teelt beperkt eveneens de ziektedruk. Op dit moment wordt een nieuw systeem getest waarmee mogelijk kan zijn zijn dat de Freesia teelt volledig fossielvrij en duurzaam wordt. Hiermee hebben we een mooie troef, want de duurzaamheidsmolen staat niet stil en maximale duurzaamheid in de toekomst is een must. Als dan ook nog een hogere sierwaarde kan worden nagestreefd is het product Freesia voldoende toekomstproof. In ieder geval wordt hieraan in de veredeling al gewerkt."

Thomas Akerboom; 'Nu is de kas nog groen.'

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant