De Hyndrangea blijft een graag gezien gast.
De Hyndrangea blijft een graag gezien gast.

Met nieuwe kleuren en vormen consumenten triggeren

Algemeen

Hydrangea is een populaire plant. Dit betekent echter niet dat de stroom van nieuwe kleuren en vormen mag stoppen. Integendeel, noviteiten blijven altijd nodig om consumenten te triggeren Hydrangea te kopen.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"In het Hydrangea vak zit men dan ook beslist niet stil" zegt Sjaak van Schie vanuit zijn functie als voorzitter van de Royal FloraHolland Product Commissie. "Ook de komende jaren komen er weer volop nieuwe soorten, vormen en kwaliteiten Hydrangea in de markt. En hoewel verwacht wordt dat het aantal telers wat zal afnemen, doet dit niets af aan de aantallen vanwege de uitbreidingen van de bestaande teeltbedrijven. Dat compenseert elkaar."

Strategie

Productvernieuwing is volgens Van Schie slechts één van de vele actuele onderwerpen die op de agenda staan van de FPC Hydrangea. "We zijn een dynamische kwekersgroep. Deelname in de FPC vergroot de verbondenheid met Royal FloraHolland omdat je kunt meedenken. Bijvoorbeeld hoe je een gemiddeld hogere prijs voor het product Hydrangea kunt realiseren. Ook krijg je veel marktinformatie en dat is goed voor het bepalen van een strategie voor de komende jaren. Omdat het belangrijk is dat de prijsvorming van Hydrangea's op pijl blijft hebben ontwikkelingen met betrekking tot de klok en Floriday eveneens onze aandacht. Maar ook andere onderwerpen zoals zelfkeur en wat er terugkomt voor herkeur. Dat geldt ook voor ontwikkelingen in de markt zoals de vele regels die klanten wensen over 'suitability'. Dat is blijkbaar een soort toverwoord waarmee alle retailers elkaar proberen af te troeven. Onder andere door zoveel verschillende middelen te pas en te onpas op hun duurzaamheidslijstjes te zetten, dat het voor telers niet meer werkbaar is om ook nog maar iets ondernemen tegen dierlijke parasieten. Het spreekt daarom voor zich dat milieu en duurzaamheid standaard hoog op de FPC-agenda staan."

Promotie

Volgens Van Schie wordt steeds vaker klantgericht geproduceerd. "Hierdoor kan er meer direct aan klanten worden geleverd. De reikwijdte is groot, want er wordt over heel Europa geleverd. Op promotiegebied zijn er verschillende merken en promotie initiatieven. Magical, Forever and Ever en Endless Summer zijn hier voorbeelden van. Royal FloraHolland heeft een centraal overall product specifiek promotieplan. Vanuit de FPC is een promotiecommissie opgericht die uitzoekt waaraan en hoe we het beste ons promotiebudget kunnen besteden. Kwekers betalen door middel van een heffing mee. Deze zijn vooraf ter stemming aan de kwekers voorgelegd in het Promotieplan Kamer- en Tuin Hydrangea dat mede vanuit de FPC wordt gestuurd.

Focus

Op dit moment wordt de focus op Duitsland en Frankrijk gelegd. Een van de duidelijke uitingen richting consument zien we online met onder andere met Hydrangeaworld.com Hier wordt ook samengewerkt met promotie vanuit snijhortensia. Door middel van social media en inspiratie- en verzorgingstips worden consumenten bereikt. Het veelvuldig onder de aandacht brengen van Hydrangea's stimuleert de vraag." Binnen het Hydrangeavak gebeurt er dus veel en spreekt Van Schie de verwachting uit voor een mooie toekomst en een langzame groei.

Sjaak van Schie ook op de IPM Essen.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant