Afbeelding
Foto: World Horti Center

Fair Flora naar het World Horti Center

Algemeen

Fair Flora is begin januari verhuisd naar het World Horti Center in Naaldwijk. Vanuit het nieuwe kantoor in het Westland zal verder worden gewerkt aan de missie om eerlijke en duurzame bloemen en planten op de markt te brengen. Voorheen werkte Fair Flora vanuit Nieuwkoop.

Fair Flora ging vorig jaar van start als het label voor duurzaam geproduceerde bloemen en planten. Alleen producten die aan strikte criteria voldoen en waarvan de footprint is berekend, mogen onder de naam Fair Flora op de markt worden gebracht. En wel voor de prijs die de kweker zelf nodig denkt te hebben om door te gaan met verduurzamen. Zodoende kan worden geïnvesteerd in bijvoorbeeld nieuwe teelttechnieken en betere mogelijkheden voor het personeel. Dit alles gebeurt op transparante wijze, want de resultaten van alle kwekers kunnen op ieder moment online worden bekeken. 

Focus op Duitsland
Sinds de start in 2018 groeide Fair Flora in snel tempo. Inmiddels zijn 14 kwekers aangesloten en staat nummer 15 reeds in de planning. Karolien Tesselaar, Marleen van Arendonk, Marloes Fröling, Marina Kiur, Liza Sokol, Martine Reijm en Hanneke Ubink vormen samen het gezicht van de organisatie. Daarnaast is Marco Stolze recent aangetrokken voor operations en sales, om de groei van Fair Flora dit jaar te kunnen continueren. In 2019 zal de focus voor een belangrijk deel op Duitsland liggen en hoopt Fair Flora de eerste producten aan te bieden via de retail. Ook zal de verkoop via cash & carry en online verder worden uitgebreid en hoopt Fair Flora aansluiting te vinden bij de grote platforms als Bol.com en Amazon.

Duurzaamheidplein 
De keuze om Fair Flora te vestiging in het World Horti Center was niet moeilijk, zo licht Karolien Tesselaar toe. "Het is de place to be, het middelpunt van de internationale tuinbouw. Het spreekt voor zich dat wij daar met onze ambities deel van willen uitmaken." Fair Flora heeft een kantoor in gebruik genomen op de begane grond, grenzend aan de participantenvloer van de Demokwekerij. Tesselaar geeft aan dat naast het kantoor bovendien vanuit het World Horti Center een duurzaamheidsplein zal verrijzen, waar meerdere partijen invulling gaan geven aan het thema duurzaamheid. "Ideaal dus om gasten en relaties te ontvangen en mee te nemen in ons verhaal." 
Marketingorganisatie Greenhouse Marketeers en Bamboo Village Uganda hebben eveneens hun intrek genomen in hetzelfde kantoor in het World Horti Center. Bamboo Village Uganda is opgericht met het doel om zowel armoede als klimaatverandering te bestrijden. Door het planten en laten groeien van bamboe wordt CO2 geabsorbeerd, waardoor er minder koolstofdioxide in de atmosfeer terecht komt. Zo wordt de opwarming van de Aarde tegengegaan. 
  

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant