Afbeelding

Lisianthus groeit in hoog tempo

Algemeen

Dat Lisianthus in een hoog tempo groeit is realiteit. Tegen het eind van het jaar wordt een toename in aanvoer verwacht van 19% ten opzichte van 2017.

Dat Lisianthus in vijf jaar tijd in de Top 10 snijbloemen steeg van plek 9 in 2013 naar plek 6 in 2018 is dan ook geen verrassing.

Hoewel Lisianthus regelrecht afstevent naar de vijfde plaats verwacht Royal FloraHolland productmanager Lisianthus Margot den Dulk dat deze sprong komend jaar nog niet wordt bereikt. "Hiervoor is het gat in omzet nog te groot. Inmiddels is Lisianthus wel getransformeerd van een seizoenproduct naar een volwaardig jaarrond product, al zijn er nog altijd kwekers die alleen seizoensgebonden Lisianthus telen."

Bloemisten

Met de blik op 2019 verwacht Margot weer uitbreidingen in het areaal. "De vraag naar dit populaire product is hoog en neemt wellicht nog verder toe. De markt heeft de aanvoer daardoor goed opgevangen, maar de vraag is hoe de prijs zich volgend jaar houdt met de extra aanvoer en aanstaande Brexit. Bijna 80% van de Lisianthus bereikt de consument via de groothandel en bloemisten. Het percentage Retail groeit licht, maar komt nog steeds niet boven de 17%. Mogelijk is het product te duur voor de supermarkt. Er zijn een aantal telers die zich specifiek op de Retail richten met een iets snellere teelt."

Speciaal

Het assortiment is enorm divers met voor elke boeketwens wel een Lisianthus. Er zijn enkel- en gevuldbloemige Lisianthus in steeds meer kleuren, rassen en variëteiten. "Lisianthus is typisch zo'n product dat de consument aanspreekt. De fantastische kwaliteit en romantisch, luxe uitstraling maken Lisianthus speciaal. Dit maakt het product enorm veelzijdig, geschikt voor zowel veldboeketten als monobossen. In groter bloemwerk of met losse bloemen voor corsages of in kleine tafelvaasjes is Lisianthus een echte topper. De lange houdbaarheid met een vaasleven van makkelijk twee weken doet daar nog een schepje bovenop. Qua trends en ontwikkeling is het de gevuldbloemige Lisianthus die zich momenteel sneller ontwikkelt dan de enkelbloemige variant. Gefranjerde rassen zoals de Alissa zijn eveneens geliefd. De veredeling gaat snel en innovaties dienen zich regelmatig aan."

Marktpositie

De grootste speerpunten voor Lisianthus zijn volgens Margot de groei in aanvoer en afzetverbreding. "Op het gebied van nog niet bereikte markten en segmenten zijn er nog kansen. Door deze te benutten kan de marktpositie van Lisianthus wellicht nog verder worden verstevigd. Op dit moment worden de mogelijkheden voor afzetverbreding en het vinden van aansluiting bij de consument geïnventariseerd."

Breed gedragen

Het nieuwe promotieplan Lisianthus 2019-2021, afgelopen 17 oktober in stemming is gebracht, werd ondersteund door 100% van de aanwezige kwekers. "Dit geeft wel aan dat de promotie breed gedragen wordt. In het nieuwe plan zullen met name de online activiteiten extra aandacht krijgen. In 2019 worden de website www.lisianthus.nl en huisstijl vernieuwd en krijgt de social media meer aandacht. Tevens wordt gewerkt aan een nieuwe promotieactie. Die uitvoering ligt bij 2Dezign." Voor de toekomst verwacht Margot dat nog meer mensen Lisianthus omarmen. "Wat mijzelf betreft heeft dit mooie en veelzijdige product mijn hart gestolen. En de Brexit? Deze zal zeker enige impact hebben, maar pas na 29 maart worden de daadwerkelijke gevolgen duidelijk. Uiteraard volgen we alle ontwikkelingen op de voet."

De lisianthus is een prachtige bloem.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant