Afbeelding
Foto: florpartners

Druk bezocht chrysantencongres 'Vrienden voor het leven'

Algemeen

Ruim 130 kwekers en veredelaars bezochten het chrysantencongres in het World Horti Center in Naaldwijk op 30 november jongstleden.

Met het thema 'Vrienden voor het leven' was er aandacht voor de verbondenheid binnen het vak en voor de symbolische betekenis van de chrysant. 
Initiatiefnemer ChrysantNL had drie inspirerende sprekers vastgelegd die de toehoorders meenamen in de laatste ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, duurzaamheid en marketing. 

Digitalisering en transparantie leidt tot toegevoegde waarde in keten
Joris van der Waart, expert op het snijvlak van marketing & technologie, ging uitgebreid in op digitalisering en de kracht van platformen. Van der Waart: "Obsessieve klantgerichtheid en slim gebruik van technologie leidt tot ontwrichting vanuit onverwachte hoek. Kijk naar partijen als Bloomon en PicNic".  De laatste ontwikkelingen passeerden de revue, zoals blockchain, spraakgestuurde toepassingen, gezichtsherkenning en super apps. Na afloop ontstond er discussie aan de hand van stellingen. Dagvoorzitter Arnold Hordijk vatte het thema als volgt samen: "Betrouwbaarheid en transparantie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daarbij is digitalisering een ontzettend goed middel, dat leidt tot toegevoegde waarde in de keten".

Duurzaamheidslabel
Jack Stroeken, oprichter van Eco-menu en BeGood& vertelde over de kansen en uitdagingen van duurzaamheid. Hij ziet kansen voor een chrysanten duurzaamheidslabel. Stroeken: "Combineer trends en ontwikkelingen en denk vanuit doelgroepen. Dit leidt tot anders kijken naar zaken dan hoe we dat van oudsher vanuit productiebedrijven gewend zijn. Met de nieuwe technologieën ben je beter in staat rechtstreeks doelgroepen te benaderen en je te onderscheiden".  

Emotionele waarde toevoegen 
Eric van Arendonk, marketing adviseur bij Florpartners en merkbouwer van o.a. Kanzi en Junami appels, sprak over het toevoegen van emotionele waarde aan chrysant. Van Arendonk: "Waarom hebben roos en tulp zo'n sterke associatie? En waarom heeft chrysant dit niet? De koopbeslissing is meer gedreven door emotie dan door ratio. 95% van de besluiten neemt de consument onbewust. Daarom is het een must om emotionele waarde aan chrysant toe te voegen." 93% van de toehoorders was het met deze stelling eens en 63% vond het thema "vriendschap" goed bij chrysant passen. 

MBO Westland aan de slag met chrysant en vriendschap
Leerlingen van de afdeling bloemschikken van het MBO Westland kregen speciaal voor het congres de opdracht om bloemwerk met chrysant te maken in het thema vriendschap. Dit leverde leuke inzichten op voor de kwekers. Chrysantenteler en voorzitter ChrysantNL Wouter Duijvesteijn: "De leerlingen hebben zich echt goed in het thema en in ons product verdiept. Prachtig om te zien wat een creativiteit zij hebben met chrysant en hoe zij het thema hebben doorvertaald. Zij zijn immers de bloemisten van de toekomst". 

Nu doorpakken naar een gezamenlijke visie 
De discussie tijdens het congres en de uitslagen van de stellingen zijn de basis voor een gezamenlijke chrysantenvisie. ChrysantNL pakt dit de komende periode op en zorgt dat er rondom de 3 besproken thema's een plan van aanpak komt. Hierbij is er nauw overleg met Chryson, FPC Chrysant en de Landelijke Gewascommissie Chrysant. 
 

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant