Peter Rodenrijs tussen de kerststerren.
Peter Rodenrijs tussen de kerststerren.

Digitale inkoop Poinsettia via klokaanvoer in de lift

Algemeen

De digitale inkoop van Poinsettia via klokaanvoer zit in de lift. Inmiddels wordt al meer dan vijftig procent van de Poinsettia's digitaal ingekocht wat een opvallende ontwikkeling is.

"Alleen al dit jaar is het kopen op afstand (KOA) met 7% gegroeid tot inmiddels 42% voor wat betreft de Poinsettia's" zegt Peter Rodenrijs, Productmanager Bloeiende Planten bij Royal FloraHolland. "Eenzelfde beeld zien we bij de klokvoorverkoop (KVV). Hierbij werd een groei geconstateerd van 2% naar 8%. Meer dan de helft van de Poinsettia's worden digitaal ingekocht op een andere plek dan de fysieke kloktribune. Dit maakt dat voor een goede verkoop via de veilingklok een correcte productfoto essentieel is."

Kort seizoenproduct

"Tot en met week 45 is de aanvoer in stuks via Royal FloraHolland met 7% afgenomen. Van extra vroegtijdige productie vanwege het extreem warme weer zien we geen hogere productie. Wel lag de prijsvorming in het voorseizoen achter op voorgaande jaren en lijkt het erop dat Poinsettia steeds meer een kort seizoenproduct gaat worden. Met name de laatste jaren is er een lichte aanvoerafname van Poinsettia's die via Royal FloraHolland verhandeld worden. In 2017 was dat 4% minder Poinsettia's. De prijs steeg daarentegen licht. 2018 begon stroef, maar vanaf week 48 zijn zowel vraag als prijsvorming weer toegenomen."

Rode gevaar

"Als er een product is met een typisch seizoenkenmerk dan is het de Poinsettia wel" zegt Rodenrijs. "Het product wordt vanuit verschillende invalshoeken benoemd, van het 'rode gevaar' tot een echte 'must have' voor de kerstperiode. Poinsettia maakt bij iedereen wel iets los. Met name de nieuwe leuke variëteiten zijn de laatste jaren een mooie aanvulling. Lokaal wordt Poinsettia in Europa veel geteeld. Geschat wordt dat Nederland een aandeel heeft van 20%. Van dit aandeel wordt 75% in Nederland via directe lijnen verkocht. Dit aandeel blijft redelijk stabiel."

Initiatieven

Ten opzichte van 2014 is het stuks aandeel van Poinsettia in de kleur rood gelijk gebleven aan dat in 2017. De toegenomen populariteit van roze tinten zien we ook terug bij Poinsettia in een groei van 4% tot 5%. Een kleine groei was er ook in wit. Een voorkeur voor de potmaten 10,5 en 12 cm was ook bij Poinsettia. "Naar aanleiding van de niet geslaagde Frankrijk initiatieven, waarbij in samenwerking vanuit LTO Glaskracht Nederland en Royal een werkgroep gezamenlijk een poging waagde collectieve export van Poinsettia naar Frankrijk op de agenda te krijgen, is het initiatief weer teruggelegd bij de aanvoerders. Als er nieuwe kansrijke initiatieven komen, is Royal FloraHolland zeker bereid hieraan mee te werken."

FSI 2020

Vanuit Royal FloraHolland wordt op 13 december een ééndaags marktbezoek georganiseerd in de regio Lille in het grensgebied België/Frankrijk. Hierbij worden diverse afzetpunten bekeken en zo nodig actie ondernomen voor 2019. Het initiatief hiervoor ligt wel bij de aanvoerders. "In december 2019 is Poinsettia Woonplant van de Maand dus nieuwe mogelijkheden. Anderzijds zijn veel aanvoerders bezig met verduurzamen. Zo zijn ze druk met het aanpassen van het MPS certificaatniveau naar de nieuwe FSI 2020 eisen. Op dit moment voldoet 62% van de Poinsettia omzet aan de minimale MPS (Global) GAP eis. Voornamelijk grotere aanvoerders voldoen hieraan. Ongeveer 70% (stuks) van de aanvoerders voldoet nog niet aan de eis. Hiervan heeft 36% van de aanvoerders geen enkele certificering. Dit vraagt dus nog enige aandacht voor 2020."

Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant