Afbeelding

XAnthu: 19 snijanthurium telers met dezelfde ambitie

Algemeen

XAnthu is een coöperatie waarin alle negentien telers van snijanthurium in Nederland en België zich hebben verenigd. Behalve hun passie voor het product delen ze dezelfde ambitie, namelijk het beter in de markt positioneren van snijanthurium.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"Het verhaal van XAnthu is helder" zegt voorzitter Dick Oosthoek. "Het realiseren van één centraal punt waar onze klanten en hun bloemisten/retailers ontzorgd worden voor snij-anthurium. Denk aan aanbods-informatie, support naar verkoop in het schap, en collectieve promotie.Na een aantal verkennende gesprekken vorig jaar, hebben we besloten tot de oprichting van een coöperatie voor alle telers van snijanthurium in Nederland en België. Sinds maart is de coöperatie XAnthu formeel operationeel."

Duidelijke visie

Naast Dick Oosthoek maken ook Jaap Evers, Marco Oosterom, Jens Kool en Peter Kouwenhoven deel uit van het bestuur. Louis Kester, werkzaam bij Florpartners, heeft een ondersteunende rol. "Alle leden van XAnthu hebben feitelijk hetzelfde probleem, namelijk dat zij niet die prijs en waardering voor hun product krijgen die het verdiend. Dit vraagt een volgende stap in de vorm van het ontwikkelen van een goed marktplan en een duidelijke visie. Dit is iets wat we alleen gezamenlijk kunnen doen, maar het heeft tijd nodig iedereen dezelfde richting te laten kiezen."

Betrokkenheid

Doordat XAnthu een grote verbindende factor heeft denkt Oosthoek dat de aangesloten telers van snijanthurium elkaar in coöperatieverband een stuk gemakkelijker weten te vinden. "Bijvoorbeeld ook bij het zoeken van oplossingen voor problemen op logistiek of commercieel gebied. Het is daarom zaak voor ons bestuurders om alle leden steeds goed en regelmatig te informeren over de laatste ontwikkelingen. Dit zorgt voor een stukje extra beleving en betrokkenheid. Voordeel is er al meer voordeel is er al op tariefgebied. Doordat coöperatie XAnthu als één veilinglid wordt gezien, hebben de leden daar voordeel van. Dit betekent lagere veilingkosten."

Promotie

Voor het realiseren van een beter op elkaar afgestemde vraag- en aanbodsmarkt is inspelen op de markt met trends voor snijanthurium volgens Oosthoek echter geen optie. "Dit heeft te maken met het lange traject voor het ontwikkelen van een nieuw ras, en de lange technische levensduur van de gewassen". Meer profijt kunnen we trekken uit promotie activiteiten. Hiervoor is een aantal jaren geleden de Stichting Promotie Anthurium opgericht. Vanuit deze stichting is de promotie voor zowel pot- als snijanthurium gezamenlijk geregeld. Claudia Broch is onze ambassadeur en daar zijn we erg blij mee. Ze is heel actief. We zien haar wel als de Frau Antje voor anthurium. Ook kun je wel zeggen dat met het beperkte promotiebudget maximaal wordt gepresteerd. Onlangs werd het promotieplan voor drie jaar weer goedgekeurd door alle leden. Voor nu zal XAnthu zelf zijn pijlen vooral richten op de groothandel, detaillist en bloemenarrangeurs. Bij die clubs gaat het niet vanzelf. Zij zijn echter de kanalen die het verhaal van snijanthurium aan de consument moeten vertellen."

Trade Fair

Op de Trade Fair Aalsmeer heeft XAnthu zich voor het eerst kleurrijk gepresenteerd. In het midden van de stand was een prachtige boom van snijanthurium opgetuigd. Het aantal takken gemaakt van snijanthuriums waren er evenveel als het aantal leden. Van elk XAnthu lid was een kaartje met de bedrijfsnaam bevestigd aan elke tak. Op de hoeken van de stand waren pilaren opgesteld met snijanthuriums van de grootste telers. Voor de stand was veel belangstelling.

Afbeelding
Afbeelding
Xantu voorzitter Dick Oosthoek.
Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant