Afbeelding
Foto: Wilma van Velzen

Snijanthurium kent breed assortiment

Algemeen

Voor elke boeketwens is er wel een snijanthurium

De snijanthurium kent een breed assortiment waarin alle kleuren en vormen vertegenwoordigd zijn. Een prachtig product met een lange houdbaarheid dat uitstekend past in trendy boeketten.

"Het assortiment is zo divers, dat er voor elke boeketwens wel een snijanthurium is die erbij past" zegt Manon Poot, productmanager snijanthurium bij Royal FloraHolland. "Het hele assortiment is verkrijgbaar via Royal FloraHolland. Het is jammer dat de inkoper niet altijd het brede assortiment inkoopt. Dit resulteert erin dat de bloemist er niet altijd bekend is met wat er op het gebied van snijanthurium beschikbaar is."

Jaarrond

De aanvoer van snijanthurium bij bloemenveiling Royal FloraHolland Nederlandse teelt betreft een jaarrond teelt en is in hoofdzaak bestemd voor bloemisten en groothandel. "Ook zijn er enkele kwekers die zich specifiek richten op de retail. Via Royal FloraHolland wordt 72% voor de klok verhandeld en omvat 28% directe verkopen. De grootste afzetlanden zijn Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Maar ook wordt de snijanthurium in diverse andere landen gekweekt voor lokale afzet."

Betere prijs

Volgens Manon Poot begon snijanthurium het jaar goed met betere middenprijzen dan in 2017. "Met Moederdag en de periode tot 1 november waren de prijzen minder, waardoor de middenprijs zakte. Helaas zijn er ook dit jaar weer kwekers gestopt omdat het rendement onder druk kwam te staan. Intussen spelen kwekers steeds meer in op de vraag om via een webshop in te kopen. Zo kan de klant kopen wat hij nodig heeft zonder voorraad. Voor de kweker betekent dit dat hij vaak een betere prijs krijgt omdat hij levert wanneer de klant snijanthuriums nodig heeft."

Samenwerking

"Eerder dit jaar is ook XAnthu opgestart, een coöperatie waarin snijanthurium kwekers de samenwerking zochten met als doel een beter rendement voor de toekomst. Al eerder werkten de snij- en potanthurium kwekers samen op het gebied van promotie, waarvoor zij marketingmanager Claudia Broch als ambassadeur van anthurium hebben aangesteld. Claudia doet veel op social media, zet acties op met bloemisten en heeft de Anthurium Hartstichtingsactie onder haar verantwoordelijkheid. Zo wordt met een gezamenlijk budget veel aan promotie gedaan."

Belangrijke dag

"Evenals voorgaande jaren werd rond Allerheiligen in korte tijd veel snijanthuriums afgenomen wat een positieve invloed had op de prijs. Hiermee werd weer enigszins goedgemaakt dat grote delen van het jaar onder de kostprijs werd gewerkt. Op dit moment zien we dat in de directe stromen de prijzen stabiel zijn en vergelijkbaar met vorig jaar. Op de klok werd ten opzichte van vorig jaar een prijstoename van +3% geconstateerd."

De top 5 snij-Anthurium is volgens Manon Poot nagenoeg nog hetzelfde als in 2017. "Alleen Acropolis, de nummer 5, werd in aantal stuks voorbij gestreefd door Calisto. Midori, Tropical, Gemengd en Pistache bezetten de plaatsen 1 tot en met 4. Overigens is er een algehele krimp te bespeuren in de top 5. Dat komt omdat kwekers van snijanthurium steeds vaker kiezen voor de teelt van exclusieve soorten.
De gedachte hierachter is dat kleinere aantallen betere prijzen opleveren. Qua marktaandeel/omzet staat anthurium op de 18e positie snijbloemen die verhandeld worden via Royal FloraHolland. Er gebeurt veel bij snijanthurium op alle vlakken!"

Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant