Afbeelding
Foto: Guido Vollebregt.

De roos staat al jaren nummer 1

Algemeen

Roos staat al jaren op nummer 1 en dat gaat niet veranderen. Bij Royal FloraHolland is roos nog steeds veruit de grootste productgroep. Alleen van week 1 tot en met week 20 heeft het product Roos wat last van haar grote concurrent Tulp.

"Ruim 65% van de rozen in Europa bereiken de consument nog steeds via het groothandelskanaal en bloemisten", stelt Guido Vollebregt, die evenals Ferry Schoneveld en Janneke de Jong als productmanager invulling geeft aan het productteam Roos bij Royal FloraHolland. "In de afzetlanden zien we vooral groei in de Oost Europese landen. Daar ligt eveneens een behoorlijke groei van onze KOA-computers waarop vooral rozen worden ingekocht. Rusland lijkt op de weg terug. Alleen voor de retail, die jarenlang mooie groeicijfers liet zien, is dat nu wel een beetje voorbij."

Bijzonder jaar
Voor roos was een buitengewoon bijzonder jaar. Vooral het klimaat in de productiegebieden was van grote invloed. "Zowel de weersomstandigheden, als het ondernemersklimaat. Dat was vooral in Ethiopië lastig. Het hele jaar ligt de productie al achter vanwege een combinatie van klimaat en onrust in de productiegebieden. Ook Kenia loopt achter in volume, doch slechts in de periode na week 20 en dit was puur klimatologisch. De vele regen zorgde voor een slechte aanvoer. Daarentegen heeft Nederland, met een aanvulling uit Spanje, goed gepresteerd. Voor het eerst in drie jaar stabiliseerde het volume Nederlandse roos met na week 32 zelfs iets toename. De aanvoer van rozen was het afgelopen jaar 7% lager, maar steeg de middenprijs voor het derde jaar op rij."

Weinig interesse
"Aan de afzetkant resulteerde de tropische zomer in een matige prijsvorming veroorzaakt door het verhaal dat de consument bij extreem mooi weer weinig interesse heeft in bloemen. De eerste twee weken van oktober lijken eveneens ondermaats, lagere aantallen in combinatie met een lagere prijs. De mooie nazomer is niet goed voor de rozenverkoop. Wel worden de verschillen in prijsvorming nooit in het najaar bepaald, maar zijn de eerste 26 weken van het jaar bepalend. Richting eindejaar daalt de omzet in rozen, terwijl de middenprijs iets stijgt."

Brexit
Qua marktaandeel strijden Nederland en Kenia jaarlijks om de eerste plaats. Vorig jaar won Kenia met een marktaandeel van 38% met Nederland nipt onder zich. Ethiopië is altijd goed voor een derde plaats (20%). "De Brexit zal zeker invloed hebben op roos, maar in vergelijking met de productgroepen lelie en chrysant zal de impact voor rozenaanvoer via Nederland echter minder zijn. Voor het zeer dominante supermarktaandeel in het Verenigd Koninkrijk verloopt de inkoop van roos veelal rechtstreeks vanuit Afrika. Een andere bedreiging kan komen vanuit het Duitse retailkanaal vanwege de nieuwe onrealistisch hoge certificeringseisen. Positief is dat met veel interesse wordt uitgekeken naar de resultaten van het 'customer journey' onderzoek dat recent in Duitsland werd uitgevoerd. Hiervoor werden de aankoopvoorkeuren van de consument onderzocht, alsook de behandeling van een bos rozen na aankoop."
"Promotiecampagnes gaan via Bloemen Bureau Holland. Rond Valentijn zijn er altijd mooie campagnes. De nieuwste bloemencampagne van 'mooiwatbloemendoen' is een goed voorbeeld van collectief campagnevoeren. Het leuke filmpje doet het prima en duikt overal op. Interessant is dat ook het trouw en event seizoen meer aandacht kreeg. Bijzondere cultivars lijken de arrangeurs en bloemisten te boeien en exclusieve rozen worden extreem goed betaald. Ik voorzie een rooskleurige toekomst voor roos."

De prachtige trosroos.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant