Afbeelding
Foto: BK

Meer kwaliteit en minder losmakers voor lijnverkoop

Algemeen

Het meenemen van het juiste assortiment hoge kwaliteit bloemen en planten, passend bij jouw klanten, zorgt ervoor dat je minder losmakers overhoudt. Deze factoren dragen direct bij aan een hogere winst van de rit.

Door Peter Rosman

Stem je assortiment af op de vraag
Wat neem jij als lijnrijder mee op de rit om zo min mogelijk losmakers over te houden? Welke bloemen en planten liepen bij de eerste 10 klanten zo goed, dat je uiteindelijk te weinig mee had voor je volgende klanten? Is het koopgedrag van je klanten recent veranderd? Het begint met het krijgen van meer inzicht; in het koopgedrag van je klanten, in producten die je teveel of te weinig meeneemt en in losmakers. Deze inzichten en slimme software helpen je je assortiment beter af te stemmen op de vraag, waardoor je minder verspilt en dus minder kosten  maakt.

Meer informatie helpt je naar hogere kwaliteit
Meer informatie helpt je de kwaliteit van je producten en tevredenheid van je klanten te verhogen. Neem de temperatuur en luchtvochtigheid tijdens transport; beide van invloed op de levensduur en kwaliteit van producten. Het goed meten en bewaken van deze omstandigheden zorgt voor betere kwaliteitsproducten welke zich kan vertalen in een hogere prijs en een betere relatie met je klant. Slimme oplossingen kunnen je informatie over het klantenprofiel geven en historisch koopgedrag tonen. Inzicht in de behaalde marges, openstaande facturen en zoekgedrag van je klanten helpen je vervolgens betere service te leveren. 

Concrete aanbevelingen die je helpen
Klantgedrag is de laatste jaren erg veranderd. Vroeger kochten bloemisten alleen maar uit de vrachtauto; tegenwoordig oriënteren klanten zich via internet en kopen ook steeds meer via de webshop. 
Software die data van zowel jezelf als van internet verwerkt, zorgt er ook voor dat jij meer over je klanten en je eigen business te weten komt. Daarmee kun je je bedrijfsvoering verbeteren. Zo kan bijvoorbeeld de verkoophistorie, reclamaties en het aantal losmakers worden geanalyseerd en geeft de software je vervolgens concrete aanbevelingen voor de volgende rit: Welke en hoeveel producten neem je mee? Welke verkoopprijs hanteer je? En bij welke klant moet je navraag doen? 

Wil je hier meer over weten? Ik ga graag met je in gesprek!

Peter Rosman
06 83 22 03 46
Peter@wdd.nl

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant