De chrysant blijft een gewild product.
De chrysant blijft een gewild product.

Chrysantenkrimp resulteert in betere prijsvorming

Algemeen

De krimp van vijfentwintig hectare, zo'n vijf procent van het chrysantenareaal, heeft geresulteerd in een betere prijsvorming.

Ondanks de krimp blijft chrysant met 450 hectare en 340 aanvoerders nog steeds het grootst geteelde product in Nederland. Alle ontwikkelingen worden nauwlettend gevolgd door Royal FloraHolland productmanager Dirk van Vuurde. Sinds een jaar doet hij dit samen met Remco van Leeuwen, die evenals Van Vuurde goed thuis is de chrysanten. "Naast de gebruikelijke veilingtaken houden we ons ook bezig met een aantal actuele zaken zoals onderzoek naar het krimpende areaal chrysanten, de prijsvorming van Santini's en duurzaamheid. Zo weten we dat het krimpende areaal mede veroorzaakt werd door enkele bedrijfsbeëindigingen en een aantal kwekers overstapten naar het product Lisianthus."

Prijsvorming

"De grootste krimp zagen we bij de troschrysanten, ten opzichte van vorig jaar zo'n 6% in stuks" vult Van Leeuwen aan. "Dat zorgde ervoor dat de gemiddelde prijs tot nu toe ruim vier cent hoger ligt dan in de eerste negen periodes van vorig jaar. De Santini's deden gemiddeld bijna een cent meer. We verwachten dat deze positieve prijsvorming ook de komende weken doorzet. De aanvoer van de geplozen chrysanten steeg met ruim 4%. De gemiddeld prijs bleef hiervan helaas vier cent achter op vorig jaar." De grootste afzetmarkten zijn het Verenigd Koninkrijk en Rusland, met de grootste pieken in het voorjaar de Engelse Moederdag en Russische Vrouwendag. "Maar ook de eerste schooldag in Rusland die zojuist achter de rug is leverde uitstekende verkopen op. Feestdagen van oudsher zoals Allerzielen en Allerheiligen nemen daarentegen af in populariteit. Het Verenigd Koninkrijk is nog steeds het belangrijkste afzetland, maar we volgen alle ontwikkelingen rond de Brexit."

Rusland

Van Vuurde ziet in de afzet een duidelijke splitsing tussen kwekers die zich richten op retail en de groothandel. "Voor Retailkwekers is het Verenigd Koninkrijk het belangrijkste afzetland. Hier gaat meer dan 25% van de chrysanten naartoe. Voor groothandelskwekers is Rusland het belangrijkste afzetland. Met name voor de geplozen chrysanten en de zware trossen, alhoewel we de laatste jaren een verschuiving zien van de zwaardere geplozen chrysanten naar de troschrysanten. Rusland toonde zich de afgelopen twee jaar als de grootste groeimarkt voor chrysanten. Wel blijft de Russische Roebel (RUB) een belangrijke factor om rekening mee te houden. De koers stond 7 september rond de 80 RUB voor een Euro en dat was vorig jaar rond deze tijd 66 RUB voor een Euro. De bloemen zijn hierdoor duurder geworden voor de Russen, maar voorlopig zien we nog groei en positieve cijfers."

Duurzaam

De eisen van de retailers worden steeds zwaarder. Ook vanuit de groothandel wordt meer naar duurzaam geteelde producten gevraagd constateert Van Leeuwen. "Een belangrijk initiatief in de sector is het Floriculture Sustainability Initiative (FSI) waarin momenteel vijfenveertig internationale organisaties samenwerken om de sector verder te verduurzamen. Royal FloraHolland is als lid aangesloten bij FSI en neemt deel in het bestuur. Een concreet doel is dat in 2020 alle door FSI-leden geproduceerde en verhandelde bloemen en planten 90% duurzaam zijn.''

Dirk van Vuurde en Remco van Leeuwen tussen de chrysanten.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant