Chrysanten in vele soorten en kleuren.
Chrysanten in vele soorten en kleuren.

Chrysantenpromotie loont zeker

Algemeen

Brigitte Hagen: 'Imago van de chrysant is sterk verbeterd'

Dat promotie loont bewijst de meerjarige investering in chrysantenpromotie in Duitsland. Hierin werd onder andere samengewerkt met de Duitse bloemistenvereniging FDF, Duitse vakbladen en groothandelaren en heeft de chrysant weer een vaste plek gegeven binnen het assortiment van de Duitse bloemist.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"En dat is nog niet alles" zegt Brigitte Hagen van Concept Factory als projectleider voor de collectieve promotie van chrysanten. "Tegelijkertijd zagen we een stijgende trend van de chrysantenconsumptie in Duitsland. Bijzonder, omdat in dezelfde periode de algehele Duitse bloemenconsumptie een licht dalende trend liet zien. Dit blijkt uit zowel de douanecijfers als de cijfers van de consumenten tracker van Royal FloraHolland. Duitse bloemisten geven bovendien herhaaldelijk toe verrast te zijn door de variatie in het chrysantenassortiment en de creatieve mogelijkheden."

Vrolijk gevoel

"De promotiecampagne voor chrysanten is opgestart als een imagocampagne die in eerste instantie gericht was op bloemisten met de focus op Duitsland" stelt Hagen. "Onderzoek uit 2010 toonde aan dat bloemisten veel vooroordelen hadden en ervan overtuigd waren dat consumenten buiten de herfst geen chrysanten wilden. Het consumentenonderzoek liet echter zien dat de consument juist wel open stond voor chrysanten. Ruim 80% vond het een aansprekende bloem die een vrolijk gevoel opriep, ook buiten de herfst. Maar ook de mooie kleuren en lange houdbaarheid karakteriseren de chrysant. Met deze waardevolle informatie zijn we aan de slag gegaan."

Verfrissende invulling

Inmiddels is de campagne verder uitgerold om de chrysant, behalve bij bloemisten, ook bij de supermarkten beter te positioneren. "Samen met verschillende internationale ketens en hun leveranciers, geven we het chrysantenschap op basis van consumenten behoefte een verfrissende invulling. Ook daar wordt groei gerealiseerd. Betere aansluiting bij de consument verhoogt bij de betreffende ketens de koopbereidheid en de waardering voor boeketten."

Stijgende interesse

Vanuit een ketenbrede benadering loopt er richting consumenten een PR-campagne waarmee op meerdere momenten in het jaar wordt getoond dat chrysanten dagelijks plezier kunnen brengen. "Over de hele breedte merken we dat het imago van de chrysant sterk verbeterd is. Elk jaar stijgt het aantal publicaties en de nieuwe generatie bloggers gaat helemaal los met ons product. En dat de consumentenpanels van Royal FloraHolland eveneens een stijgende interesse voor chrysanten bij de jongere generatie van 19 tot 30 jaar laten zien is uiteraard een welkome ontwikkeling."

Meer campagnes

"Vorig jaar is de promotie in Engeland gestart met de focus op bloemisten. Evenals in Duitsland zoeken we ook hier samenwerking met de Engelse bloemistenvereniging en andere toonaangevende partijen. Laten zien hoe veelzijdig het assortiment en toepassingsmogelijkheden zijn staat voorop. Tevens worden de promotiepijlen op Rusland en Polen gericht. De aanpak is hetzelfde, alleen werken we hier met weer andere partijen. Het mooie dat we zien in elk land is dat als we bloemisten uitdagen zij volledig los gaan en we chrysanten terugzien in allerlei items zoals bruidswerk, fashion, sprankelende arrangementen en boeketten. Promotie maken we overigens voor de gehele categorie snijchrysant, waarbij we geen verschil maken tussen troschrysant, pluischrysant en Santini."

Just Chrys
De campagne voor chrysanten is behalve één van de langst lopende productpromoties binnen de sierteelt, ook de meest succesvolle. Met bijna 100% draagvlak wordt deze productpromotie al jarenlang ondersteund door zowel de Nederlandse chrysantenveredelaars als de kwekers. De collectieve chrysantenpromotie is sinds 2013 door Stichting Chryson ondergebracht bij Concept Factory. Daarvoor lag de promotie bij Bloemen Bureau Holland (BBH). Hagen was ook toen al via BBH bij de chrysantenpromotie betrokken. "Eind 2005 is gestart met de promotiecampagne 'Just Chrysanthemum' ofwel 'Just Chrys'. Het doel is door de keten heen te laten zien dat juist de chrysant een bloem is voor verrassend en eigentijds bloemwerk, betaalbaar en bovendien gewild bij consumenten."

Brigitte Hagen is blij met het imago van de chrysant.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant