Afbeelding
Foto: Peter Rosman

Heb jij klanten die geld kosten?

Algemeen

Meer inzicht krijgen in indirecte kosten en de resultaten die je per klant en product behaalt, geven je de feiten op basis waarvan je meer winst kunt gaan maken.

Weten wat je margekillers zijn en het vergelijken van gegevens met geanonimiseerde andere sierteelt groothandelsbedrijven en -exporteurs geven je houvast voor verbeteringen en meer winstgevendheid. 

Door Peter Rosman

Ken je toppers en hekkensluiters
Alles begint met het krijgen van inzicht in de brutowinst en indirecte kosten van klanten en producten voor je bedrijf. Wanneer je de indirecte kosten per klant van de brutowinst aftrekt, krijg je inzicht in wat je echt verdient aan je klant. Het verrekenen van deze kosten (zoals vastgoedkosten en personeelskosten) helpt je inzicht te krijgen in de werkelijke winstgevendheid per klant. Er zijn meerdere manier om indirecte kosten toe te kennen aan een klant. Je kunt bijvoorbeeld de kosten evenredig toekennen aan de omzet per klant. Nauwkeuriger is om de verwerkingskosten per klant te verrekenen. Zo kom je erachter wie van je klanten en producten de toppers en hekkensluiters zijn en daarmee al dan niet relevant voor jouw bedrijf.

Wat zijn margekillers?
Er zijn tien duidelijke oorzaken die voor hoge kosten zorgen en daarmee de marges van je groothandel in gevaar brengen. Krijg je grip op deze 'margekillers', dan krijg je meer 'perfecte orders', minder faalkosten en meer tevreden klanten. Deze tien oorzaken zijn in 4 hoofdgroepen in te delen:
1- On time: Het niet op voorraad hebben van producten; de transporteur levert niet op tijd.
2- In full: Je klant kan het product niet vinden in het assortiment; het niet compleet kunnen leveren van een zending.
3- No error: Fouten en schades bij het verzamelen en leveren van orders; retouren van producten en coulance bij credit nota's; het niet berekenen van de juiste prijs; het niet factureren van orders.
4- No contact: Onnodig contact met de klant over de order; het weglopen van ontevreden klanten.

Meer inzicht, meer winst
Op welke klanten en producten verdien jij geld? Is dit bruto of netto winst? En beschik je over voldoende informatie om deze (op feiten gebaseerde!) inzichten te krijgen? Inzicht krijgen in wat je daadwerkelijk aan een klant of product verdient geeft je de mogelijkheid om te gaan sturen naar meer winstgevendheid van je bedrijf. 

Wil je hier meer over weten? Ik ga graag met je in gesprek!

Peter Rosman
06 83 22 03 46
Peter@wdd.nl
 

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant