Willem Rolvink en Chris Endhoven tussen de cyclamen.
Willem Rolvink en Chris Endhoven tussen de cyclamen. Foto: Wilma van Velzen

Cyclaam is weer helemaal hip n Willem Rolvink en Chris Endhoven

Algemeen Growers pride

Cyclaam is zo'n product dat de afgelopen vijftien jaar een storm aan ontwikkelingen heeft doorgemaakt op het gebied van veredeling. Dit heeft Cyclaam een enorme boost gegeven en weer helemaal hip gemaakt.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Dit menen Willem Rolvink, Royal FloraHolland productmanager bloeiende planten en Chris Endhoven van Endhoven Flowering Plants uit Honselersdijk.

Voorliefde

Cyclamen zijn wel niet Rolvink's specialisatie, maar tijdens de vakantieperiode vervangt hij collega productmanager bloeiende planten Peter Rodenrijs met plezier. Endhoven kreeg zijn voorliefde voor seizoenbloeiers met de paplepel ingeven. Gezamenlijk nemen zij het prachtige product Cyclaam onder de loep, dat deze keer centraal staat in de Growers Pride.

Ondersteboven

"Het assortiment van Cyclaam is de afgelopen jaren enorm verbreed" zegt Chris. "Veel verschillende bloemtypen zijn ontwikkeld zoals gekrulde bloemen, bloemen die ondersteboven hangen en zelfs gefranjerd. De gevlamd bloemigen of tweekleurigen hebben hun intrede gedaan en het reguliere assortiment omvat hele frisse kleuren, een voordeel voor Cyclaam als seizoenproduct. In het najaar is de diversiteit in kleuren van andere producten altijd wat kleiner en dat gat wordt uitstekend opgevuld door Cyclaam."

Supermarktkanaal

Intussen neemt de beschikbaarheid van Cyclamen in het buitenland af en zijn thans Nederland en Italië de grootste producerende landen met elk ongeveer 25% van de totale productie. Duitsland volgt met circa 15% en het Verenigd Koninkrijk met 10%. "Aan de afzetkant mag de groothandel/bloemist zich nog altijd tot het grootste afzetkanaal rekenen met bijna de helft van de afzet. Een opkomend afzetkanaal bij Cyclaam is zoals bij veel andere plantengroepen het supermarktkanaal dat goed is voor bijna een kwart van de afzet. De tuincentra volgen met een afzet van 20%."

Storecheck

Hoewel Cyclaam de nodige kwaliteitsslagen heeft gemaakt, wordt momenteel een storecheck uitgevoerd over hoe consumenten reageren op verdroogde en/of slappe planten (=verdroogde of slechte planten) in het winkelschap. Rolvink voert aan dat de storecheck 'Bloeiende kamerplanten in de supermarkten' in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Polen wordt uitgevoerd van week 33 tot en met week 42.

"Van elk schap Bloeiende Kamerplanten worden overzichtsfoto's gemaakt en indien aanwezig een close-up foto van de betreffende planten. Wekelijks worden meerdere checks uitgevoerd, per keten zodat er een compleet beeld ontstaat. Ook worden vragen gesteld over koopbereidheid, aankoopreden, prijs-kwaliteit waardering en verwachte levensduur. Gezien de omvang van deze storecheck wordt een interessante rapportage verwacht. "

Positief

Zowel Rolvink als Endhoven zien de toekomst van Cyclaam positief. Endhoven: "Het oubollige imago is weg en Cyclaam is weer helemaal hip. Of de markt kan groeien vraag ik mij af, maar in het behoud ervan heb ik alle vertrouwen." Rolvink onderstreept dat Cyclaam de afgelopen jaren erg mooie ontwikkelingen heeft doorgemaakt en de trendy typen in de smaak vallen bij jongere consumenten. Ook neemt het outdoor gebruik steeds verder toe."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant