Afbeelding
Foto: Wilma van Velzen

Potanjer wint sterk aan populariteit

Algemeen

De potanjer is in opmars en wint aan populariteit. Hoewel het product potanjer zeker nog wat meer bekendheid verdient bij de consument, wordt het in de handel goed opgepakt in meerdere segmenten.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Bij Royal FloraHolland is het Willem Rolvink die als productmanager planten onder andere het product potanjer onder zijn hoede heeft. Dat doet hij graag, want de potanjer is een product dat hij beslist waardeert. "Wat mij in potanjer zo aanspreekt, is dat het een mooie kleurrijke opvuller is in de tuin, balkon, terras of zelfs in de kamer. Daarnaast heb je heerlijke geurende potanjers en dat geeft mij echt een zomergevoel. De officiële benaming van potanjer is Dianthus en dat is afgeleid van twee woorden, namelijk van het Griekse Dios (afstammeling van Zeus) en Athos (bloem) en betekent dus goddelijke bloem. Dat hebben die Grieken toch goed verwoord, of niet soms? In ieder geval kan ik mij daar helemaal in vinden."

Kritisch blijven

Intussen wint het product potanjer volgens Rolvink echt aan populariteit. "Dit is terug te zien in de aantallen die over de teller gaan bij Royal FloraHolland. In 2016 en 2017 is de markt in aantallen beide keren met 16% gegroeid ten opzichte van het jaar daarvoor. Voor het jaar 2018 zijn er alweer 27% meer stuks verkocht ten opzichte van 2017. Het is mooi om te zien dat de potanjer zo goed gewaardeerd wordt door de handel. Wel moeten kwekers kritisch blijven kijken of zij niet te veel aantallen gaan neerzetten. Het aanbod neemt inmiddels elk jaar erg hard toe met kans op prijsdruk als gevolg. De concurrentie binnen het product potanjer loopt nog steeds op."

Oosterburen

De meeste aantallen potanjers gaan naar onze oosterburen, bijna 40%. Gevolgd door de UK, Frankrijk en Nederland met ieder ongeveer 15%. "Opvallend is het eveneens dat het product potanjer binnen alle segmenten goed wordt opgepakt. Bijna 35% wordt verhandeld via het segment groothandel, ruim 20% via het supermarkt kanaal, ruim 25% via tuincentra en ruim 15% via de bouwmarkten. Dit komt onder andere doordat het product erg sterk is en lang goed blijft in de keten. Daarnaast neemt de omzetstroom in de bemiddeling verder toe, van in 2015 ongeveer 65% tot in 2018 ruim 80%. De productie is over de teller van FloraHolland jaarrond, maar de grote aantallen starten rond week 10 en lopen weer terug vanaf week 25 ongeveer. Het einde van het seizoen is dus alweer in zicht."

Pink kisses

Veruit de grootste groep binnen de potanjers wordt vertegenwoordigd door Pink kisses. Deze unieke potanjer is volgens Rolvink doordacht en bijzonder goed in de markt gezet. "Een heel simpel concept dat goed wordt gewaardeerd door de consument. In dit concept zijn er ook weer een aantal nieuwe kleuren gepresenteerd tijdens de afgelopen FlowerTrials met uiteraard een andere naam. En vanuit de verdeling heb ik geluiden gehoord dat er met name voor de Zuid-Europese markt meer grootbloemige soorten worden gevraagd."

Meerdere kansen

Persoonlijk ziet Willem Rolvink dan ook een goede toekomst tegemoet voor de potanjer met zijn vrolijke kleuren. "Dit biedt meerdere kansen zowel voor binnen als voor buiten, want de potanjer doet het goed als kamerplant in de vensterbank én als perkplant in tuin en op het terras. Ik ben daarom van mening dat men met het product potanjer, met gebruikmaking van de juiste toegevoegde waarde, nog heel wat onverwachte kanten op kan. Dit geef ik graag mee."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant