Karina van der Pol bij haar lelies.
Karina van der Pol bij haar lelies.

De snijlelie is al vele jaren stabiel zegt Karina van der Pol

Algemeen

Snijlelie is een product waar je blij van wordt. Het heeft een vaste plaats in de Top 5 Product van Royal FloraHolland en is al jaren een stabiel product. Intussen gebeurt er veel.

DOOR WILMA VAN VELZEN


Karina van der Pol, sinds twee jaar productmanager Lelie bij Royal FloraHolland, zegt dat er ondanks de stabiliteit van het product snijlelie ontzettend veel gebeurt. "Er zijn veel noviteiten en ontwikkelingen op het gebied van productinnovaties. Denk aan stuifmeelloze lelies, geurloze oriëntals en de ontwikkeling van dubbele lelies. Maar ook LO-hybrides zie je steeds meer."

Wisselende geluiden

De grootste productgroepen in de lelies zijn de Oriëntals met de OT-hybrides. Hierna komen de LA-hybrides en Longiflorums. "Bij de OT's hoor ik overigens wel wisselende geluiden. De knop is groter wat de bloem een hogere sierwaarde geeft en gaan de teelt en veredeling sneller. Daarentegen geuren OT's sterker en kunnen ze last hebben van slijmstelen. Desalniettemin nemen de aantallen toe wat de groep Oriëntals nog groter maakt."

Prijsvorming

De aanvoer van snijlelie's is redelijk stabiel zonder opvallende fluctuaties. "Als wij kijken naar de eerste 22 weken van dit jaar zien we een vergelijkbare prijsvorming met vorig jaar. De prijsvorming ligt slechts een kleine procent hoger." Bij de introductie van een lelie brengt de kweker deze vaak zelf actief onder de aandacht. Royal FloraHolland vervult hier volgens Karina een ondersteunende rol. "Door introducties aan het klokfront in beeld te brengen of met een aankondiging in onze nieuwsbrief naar de kopers. Deze verschijnt per kwartaal. Anderzijds zet YourLily in op beeldmateriaal. Recent werd alweer het vierde YourLily inspiratieboek uitgebracht. Het beeldmateriaal hiervan is eenvoudig te downloaden via www.yourlily.com ."

Geur

"Bij de lelies wordt er ook veel over geur gesproken" vervolgt Karina."Hierbij hebben we de keuze uit Oriëntals en LA-hybriden. "In het Verenigd Koninkrijk houden consumenten van de leliegeur, maar dat is in Nederland en Duitsland veel minder. Daar doen de LA-hybriden het goed. Geurloze Oriëntals of dubbelbloemige lelies maken zeker een kans op de markten in Duitsland en Nederland. Het cultivar overzicht van 2016 tot en met 2018 laat zien dat Lilium White Heaven nog steeds het grootste is. In verhouding zijn Forever, Zambesi en Signum ook flink gegroeid." Lelie is uitermate geschikt voor boeketten vanwege de een enorme sierwaarde ervan.

Eyecatcher

"Een tak lelie in een bos bloemen is al genoeg om de bos voller en luxer te tonen en meer sierwaarde te geven. Het is de eyecather in het boeket. Door de variëteiten in lelies is er voor ieder wat wils: geurend of niet geurend, met of zonder stuifmeel, enkel- of dubbelbloemig, hangend (longi) half opstaand, of staand. En kleine of grote knoppen." Het aandeel lelies dat naar de supermarket gaat ligt op 35%. Dat is hoog en komt door de Engelse retail. De productie van snijlelies bestaat uit jaarrond en seizoen, waarbij zo'n 85% van de omzet van de jaarronde aanvoer van kwekers komt. De verhouding klokaanvoer en directe verkopen is vrijwel gelijk. Lelie wordt zowel in monoboeketten als in gewone boeketten verwerkt. In de Engelse retail zie je veel monobossen. Je kunt wel zeggen dat er voor iedere snijlelie een markt is."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant