Boeiende kleuren van de hortensia.
Boeiende kleuren van de hortensia. Foto: Teuntje van Delft

Ieder moet zin krijgen in hortensia

Algemeen

De promotie van hortensia is volledig gericht op het prikkelen van de consument om dit fraaie product te kopen.

Vanuit de collectieve promotiecampagne 'hydrangeaworld' is voor de kamer-en tuinhortensia zichtbaarheid bij de consument en dan ook zin krijgen in hortensia het belangrijkste doel. Binnen de campagne wordt op verschillende vlakken samengewerkt met de producenten van snijhortensia. De uitvoering is sinds 2013 in handen van marktingorganisatie Concept Factory, met Brigitte Hagen als projectleider. De promotie wordt gefinancierd door de veredelaars, vermeerderaars en kwekers van hortensia (met name aanvoerders van Royal Flora Holland en Plantion).

Hoewel de verschillende hortensiaproducten gebundeld zijn binnen www.hydrangeaworld.com lopen er twee campagnes naast elkaar. Volgens Hagen omdat de doelgroepen en doelen voor de potplant hortensia enerzijds en de snijhortensia anderzijds niet helemaal gelijk zijn. "Op consumentenniveau werken we waar mogelijk wel samen. Bijvoorbeeld met de website en op social media. We werken tevens veel samen met bloggers die het hele seizoen over hortensia als kamerplant, tuinplant en snijbloem publiceren. Het consumentenbereik richt zich op onze focuslanden Nederland en Duitsland en daarnaast ook op Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk."

Gezond binnenklimaat

Het seizoen start altijd met campagnes voor kamerhortensia. Begin dit jaar zijn tijdens de campagneperiode ook de onderzoeksresultaten van Fyagoras Plant Science uit Leiden verspreid. Deze tonen volgens Hagen aan dat de kamerhortensia een gezond binnenklimaat bevordert. "Geen andere kamerplant verdampt zo goed als hortensia, goed voor de luchtvochtigheid in huis. Twee kamerhortensia's per woonruimte zijn al goed voor een gezond binnenklimaat." Het is Concept Factory niet ontgaan dat in moderne interieurs steeds meer naar contrasten wordt gezocht. "In de landelijke en romantische hoek heeft hortensia zijn plaats al gevonden, maar de laatste ontwikkelingen zijn een uitgelezen moment om zowel de kamer- als tuinhortensia ook eens wat stoerder neer te zetten. Bloggers worden ingezet om hortensia in hun eigen interieur te laten zien en voor speciale momenten zoals geboorte wordt de aandacht op roze en blauwe hortensia gevestigd.' Nu de kamerhortensia een mooie seizoenstart heeft gemaakt,komt de tuinhortensia.

Nationale Hortensiaweek

Nu de kamerhortensia een mooie seizoenstart heeft gemaakt,komt de tuinhortensia. Voor de derde keer staat in week 22 de Nationale Hortensiaweek voor de deur; 'Bloeiend de zomer in'."Hierbij wordt samengewerkt met merkenkwekers van Magical en Forever & Ever om de tuinhortensia een zo groot mogelijk podium te geven. Bij de uitvoering hoeven we geen moeite te doen om de tuinhortensia in tuincentra en winkels te krijgen. Ze maken immers al deel uit van het basisassortiment. Wel dragen we een steentje bij om de tuinhortensia's de tuincentra en winkels uit te krijgen. Er is onder andere een presentatie van tuinhortensia's tijdens de Libelle Zomerweek. Een artikel in het populaire damesblad zorgt voor extra ondersteuning. Tevens is er t/m 13 mei een prachtige hortensiapresentatie in Keukenhof, waar zowel een groot aantal actuele handelssoorten als noviteiten zijn te zien."

Intussen is een nieuw promotieplan 2019-2021 in voorbereiding. Komend najaar wordt dit in stemming gebracht. Verwacht wordt dat de huidige koers die met hortensiapromotie is ingezet, wordt voortgezet in aangescherpte vorm. www.hydrangeaworld.com

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant